Odmowa wypłaty odszkodowania: kiedy przysługuje ubezpieczycielowi?

0

Większość poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych prawo do odszkodowania traktuje jako te niezbywalne i niezaprzeczalne. Faktycznie w większości przypadków firma ubezpieczeniowa ma obowiązek wypłaty rekompensaty. Jak jednak pokazuje rzeczywistość, nie zawsze tak jest. Odmowa wypłaty odszkodowania bardzo często wynika z błędów samych poszkodowanych. Należy pamiętać, że towarzystwo ubezpieczeniowe ma możliwość podjąć negatywną decyzję, co do wypłacenia roszczeń, jeśli poszkodowany kierowca czy pasażer sam jest winny zaistniałej sytuacji. Zobacz, w jakich okolicznościach nie otrzymasz odszkodowania, nawet jeśli będziesz poszkodowaną stroną w wypadku.

Kiedy firma ubezpieczeniowa ma prawo odmówić odszkodowania? Jazda pod wpływem alkoholu

Pijani kierowcy to na polskich drogach prawdziwa plaga. Zazwyczaj to oni są sprawcami i uczestnikami wypadków drogowych. O pijanym kierowcy zgodnie z polskim prawem mówimy, kiedy ma on we krwi między 0,2 a 0,5 promila alkoholu. Stan ten określa się jako po spożyciu i traktowany jest on jako wykroczenia. Kierowca, który we krwi ma więcej niż 0,5 promila alkoholu może być oskarżony o przestępstwo. Jazda po alkoholu jest jednak nie tylko łamaniem przepisów prawa, ale także i zamknięciem sobie drogi do uzyskania odszkodowania w przypadku kolizji czy wypadku. Firmy ubezpieczeniowe w tym względzie są bardzo surowe. Co prawda poszkodowany kierowca, który był w stanie nietrzeźwym, może liczyć na wypłatę rekompensaty, ale w niższej wysokości. Zostanie ona pomniejszona o procent, w jakim sam przyczynił się do powstania szkody. Ta zasada obowiązuje również pasażerów, którzy jechali z pijanym kierowcą. Towarzystwa ubezpieczeniowe uznają, że muszą oni zdawać sobie sprawę z konsekwencji ze swoich działań i również pomniejszają wysokość rekompensaty.  Co więcej, jeśli wypadek spowodował pijany kierowca, to dosięgnie go tzw. regres ubezpieczeniowy, czyli będzie on musi zwrócić towarzystwu ubezpieczeniowemu, koszty wypłacanych świadczeń poszkodowanym.

Na wypłatę odszkodowania nie mają też co liczyć pijani kierowca starający się o rekompensatę z polis AC i NNW. Ogólne warunki ubezpieczenia wykluczają spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwym z odpowiedzialności ubezpieczycieli.

Kiedy firma ubezpieczeniowa ma prawo odmówić odszkodowania? Nieudzielenie pomocy poszkodowanym i ucieczka z miejsca zdarzenia

Kolejnymi sytuacjami, w których towarzystwo ubezpieczeniowe odmawia wypłaty odszkodowania, są: ucieczka z miejsca zdarzenia oraz odmowa pomocy poszkodowanym. Za takie działania nie tylko nie otrzyma się odszkodowania, ale i można zostać ukaranym przez policję. W tym zakresie po ustaleniu winnego również wobec niego staje się regres ubezpieczeniowy, z tym że z roszczeniem występuje Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny.

Kiedy firma ubezpieczeniowa ma prawo odmówić odszkodowania? Brak zastosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa

Firmy ubezpieczeniowe odmawiają również wypłaty rekompensat finansowych tym poszkodowanym, którzy nie zastosowali się do podstawowych zasad bezpieczeństwa w czasie jazdy. Przede wszystkim ubezpieczyciele mają tutaj na myśli zapinanie pasów bezpieczeństwa. Chociaż budzą one wiele kontrowersji, to należy pamiętać, że firmy ubezpieczeniowe określają je jako konieczność. Jeśli w trakcie procesu badania okoliczności wypadku stwierdza, że poszkodowani nie mieli zapiętych pasów, mogą obniżyć odszkodowanie nawet o 50% i argumenty o niewygodzie pasów czy zwykłym zapominalstwie nie pomogą. Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa jest postrzegany przez towarzystwa ubezpieczeniowe jako przyczynienie się do rozmiarów szkody, a więc ich obowiązek naprawy ulega automatycznie się zmieszczeniu. Do braku zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa zalicza się też brak właściwego oświetlenia kierowanego pojazdu, ciemne ubranie i brak odblasków w przypadku pieszego poza terenem zabudowanym, przekroczenie prędkości jazdy.

Przesłanki do odmowy wypłaty odszkodowania

Kolejnymi przesłanki do odmowy wypłaty odszkodowania jest:

  • Nieposiadanie odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi,
  • Oddalenie się z miejsca zdarzenia,
  • Pochodzenie samochody z kradzieży lub innego przestępstwa,
  • Spowodowanie szkody w sposób umyślny,
  • Spowodowanie szkody będąc pod wpływem środków odurzających,
  • Nie posiadanie ważnej polisy OC pojazdu.

Jak widać sytuacji, w których firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania, jest dość dużo. Należy jednak pamiętać, że z niesprawiedliwymi decyzjami da się walczyć. Zgodnie z przepisami firma ubezpieczeniowa jest zobowiązana do wykazania związku przyczynowo skutkowego pomiędzy zachowaniem poszkodowanego a wynikłą w wyniku wypadku szkodą. Nie może ona tylko stwierdzić, że zachowanie poszkodowanego z ogólnego punktu było naganne i na tej podstawie obniża mu odszkodowanie. Od takich decyzji należy się odwołać. Trzeba jednak zaznaczyć, że takie sprawy są mocno kontrowersyjne i trudno je wygrać nawet na drodze postępowania sądowego. Sądy nieprzychylnym okiem patrzą na pijanych kierowców, nawet jeśli to oni ucierpieli w wypadku i nie są sprawcami zdarzenia.

odszkodowanie z oc sprawcy

 

Dopłaty do odszkodowań: kiedy możemy otrzymać dodatkowe pieniądze?

0

Ustalenie wysokości odszkodowania nie zawsze zamyka proces likwidacji szkody. Niekiedy poszkodowani nie są zadowoleni z jego wysokości i starają się o przyznanie wyższego świadczenia. Takie starania nawet na etapie uzyskania decyzji od ubezpieczyciela co do wielkości przyznanego wsparcia są jak najbardziej możliwe. Jest tu jednak jeden wyjątek. Poszkodowani nie mogą starać się o nowe świadczenia czy podwyższenie tych otrzymanych, jeśli podpisano ugodę ubezpieczeniową. Zamyka ona wszystkie ścieżki i kończy definitywnie proces likwidacji szkody. Poszkodowany nie tylko nie może skorzystać tutaj z pozasądowych możliwości negocjacji odszkodowania, ale także i nie może wejść na ścieżkę postępowania sądowego.

Na czym polega ugoda ubezpieczeniowa?

Ugoda ubezpieczenia jest umową regulowaną przepisami prawa cywilnego. Jest ona narzędziem chcenie wykorzystywanym przez towarzystwa ubezpieczeniowe i różnie często niekorzystnym dla poszkodowanych. Towarzystwa ubezpieczeniowe chętnie podsuwają ją osobom poszkodowanym już na początku etapu likwidacji szkód, licząc na szybkie zakończenie procesu oraz zablokowanie dalszych działań poszkodowanego. Jak pokazuje praktyka, ugody najczęściej stosowane  są w przypadku, gdy ubezpieczyciel zdaje sobie sprawę, że poszkodowany może wystąpić o większe świadczenia, niż do tej pory to zrobił. Ugody ubezpieczeniowe to również częste narzędzie mające zapobiegać wejściu na ścieżkę sądową.

Co daje ugoda ubezpieczeniowa?

Ugoda ubezpieczeniowa jest dokumentem na podstawie, którego ubezpieczyciel może wypłacić poszkodowanemu odszkodowanie. Oznacza to więc, że po jej podpisaniu środki przelewane są niemal natychmiast na wskazane przez poszkodowanego konto bankowe. I właściwie na tym zalety dla poszkodowanego się kończą. Dokument, który w założeniu ma pogodzić dwie strony, często bywa niesprawiedliwy dla poszkodowanych i bazuje na ich niewiedzy. Co prawda ubezpieczyciel podwyższa nieco proponowaną pierwotnie kwotę odszkodowania, ale nie jest ona nigdy taka, jakiej żąda poszkodowany. Stąd też prawnicy radzą, aby z ugody ubezpieczeniowej korzystać tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. przy wyjątkowo trudnych i skomplikowanych sprawach lub gdy dowody na szkodę i sprawstwo są jedynie poszlakowe.

odszkodowanie z oc sprawcy

Zapisy ugody ubezpieczeniowej są negocjowane indywidualne przez dwie strony sporu i powinny być odsuwane do okoliczności i ich oczekiwań. Nie mniej jednak dokument powinien zawierać:

  • Przedmiot umowy, w tym przypadku są to roszczenia związane z odszkodowaniami, zadośćuczynieniem i innymi świadczeniami, które przysługują poszkodowanemu z polisy OC sprawcy,
  • Kwotę roszczeń,
  • Wykaz roszczeń, jakie zaspokaja ugoda.

To jak powinna wyglądać ugoda ubezpieczeniowa oraz jakie dokładnie zapisy muszą się w niej znaleźć warunku dokładnie Kodek Cywilny.

Konsekwencje podpisania ugody ubezpieczeniowej

Oprócz szybkiej wypłaty pieniędzy z odszkodowania ugoda ubezpieczeniowa ma też inne konsekwencje. Tą najważniejszą jest to, że zamyka ona drogę do starania się o dodatkowe świadczenia z ubezpieczenia. Poszkodowany nie może więc występować z nowymi roszczeniami w stosunku do firmy ubezpieczeniowej, nawet jeśli sytuacja się zmieni i dojdą nowe okoliczności, np. okaże się, że kosztorys był błędnie sporządzony lub w toku leczenia wyszły nowe uszczerbki na zdrowiu.  Nowych roszczeń poszkodowany nie może składać ani na drodze polubownej, ani w sądzie, taki wniosek będzie z automatu odrzucony.

Jak podważyć ugodę ubezpieczeniową?

Zazwyczaj w ugodach z firmami ubezpieczeniowymi wpisana jest klauzula mówiąca, że dokument wyczerpuje wszystkie roszczenia względem ubezpieczyciela.  Taki zapis oznacza, że podważenie ugody jest bardzo trudne, wręcz niewykonalne. Jak przekonują prawnicy, nawet bez takiego zapisu podważenie zapisów ugody ubezpieczeniowej, może nieść wiele problemów. Osoba, która chciałaby to zrobić, musi wykazać, że:

  • Ugoda ubezpieczeniowa nierówno traktuje uczestników sporu; oznacza to, że jedna ze stron musi iść na większe ustępstwa i zrzec się większej kwoty, niż druga,
  • Ugoda ubezpieczeniowa została zawarta w wyniku złej woli; oznacza to udowodnienie, że ubezpieczyciel z premedytacją działał na niekorzyść poszkodowanego i kierował się wyłącznie własnym interesem,
  • Wystąpiły nowe okoliczności mające znaczący wpływ na ugodę ubezpieczeniową oraz zapisane w niej kwoty roszczeń; poszkodowany musi wykazać, że ani poszkodowany, ani ubezpieczyciel nie wiedzieli i nie mogli o nich wiedzieć w czasie podpisywania ugody,
  • Ugoda ubezpieczeniowa sprzeczna jest z ustawą oraz regulacjami Kodeksu Cywilnego, jeśli tak jest, umowa jest automatycznie nieważna.

Jak więc widać podważenie ugody jest bardzo trudne i nie obejdzie się tu bez pomocy dobrego prawnika. Dlatego też, zanim się ją podpisze, warto się zastanowić, czy warto i czy nie lepiej jest dochodzić swoich praw do wyższego odszkodowania na innej ścieżce np. reklamacji, Rzecznika Fina swego czy sporu sądowego. Pomóc w ocenie ugody oraz możliwości uzyskania wyższej kwoty niż na ugodzie zawsze może profesjonalna firma odszkodowawcza lub kancelaria prawna.

 

Utrata wartości handlowej pojazdu. Kiedy należy się odszkodowanie?

0

Każdy, kto chce kupić samochód, szuka tego najlepszego. Największym powodzeniem cieszą się modele bezwypadkowe i nie jest to żadną tajemnicą. Oznacza to, że właściciele samochodu, który brał udział w wypadku, a nawet drobnej kolizji, traci. Nie ma on szans na sprzedanie samochód w korzystniej cenie i za taką kwotę jak ten sam model, o tych samych parametrach tylko, ze w wersji bezwypadkowej. Czy jednak na ten stan rzeczy do się coś poradzić? Wielu kierowców uważa, że nie i przymyka oko na swoją stratę. Tymczasem z ubezpieczenia OC sprawcy można starać się nie tylko o zwrot kosztów naprawy auta, ale także i o odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu. Zobacz jak, gdzie, od kogo i na jakich warunkach można starać się o takie świadczenia.

Zaniżony kosztorys przez ubezpieczyciela: co zrobić?

0

Podstawą do wypłacenia odszkodowania z OC sprawy wypadku jest sporządzenie kosztorysu. To zadanie spoczywa na rzeczoznawcy z firmy ubezpieczeniowej, który dokonuje oględzin powstałych w wyniku zdarzenia drogowego szkód. Sporządzony kosztorys jest następnie przesyłany do poszkodowanego. I właśnie na tym etapie zaczynają się problemy. Zaniżone kosztorysy to problem, z którym spotkać się może wielu klientów firm ubezpieczeniowych. Walka z nimi jest trudna, ale wcale nie z góry przegrana. Jednak podstawą do jej rozpoczęcia jest odpowiednie przeczytanie i analizowanie opracowanego przez firmę ubezpieczeniową kosztorysu. Gdy ma się już pewność, że został on obniżony, można przystąpić do działania. Wbrew obawom pierwszym krokiem nie jest pozwanie towarzystwa ubezpieczeniowego do sądu. Co więc nim jest? Zobaczcie, jak radzić sobie z zaniżonym kosztorysem powypadkowym.

Jak odwołać się od zaniżonego kosztorysu?

Firma ubezpieczeniowe jest zobligowana do przedstawienia poszkodowanemu kosztorysu na podstawie, którego należy wysokość  odszkodowania z OC sprawcy wypadku. Jeśli tego nie zrobi, poszkodowany sam o to powinien wioskowa, a następnie dokładnie sprawdzić, czy wszystkie pozycje i zapisy się zgadzają. Jeśli okażę się, że nie ma co wpadać w panikę i szukać kancelarii adwokackiej, która przygotowuje pozew. Pierwszym krokiem powinno być napisanie pisma reklamacyjnego do towarzystwa ubezpieczeniowego. W  odwołaniu należy wykazać, że przyznana kwota jest niewystarczająca na naprawę i poprzeć to stwierdzenie dowodami, np. rachunkiem czy fakturą z warsztatu mechanicznego, dowodem zakupu części samochodowych, opinią niezależnego rzeczoznawcy, przedstawieniem zestawienia cenników warsztatów w okolicy. Porządne udokumentowanie reklamacji sprawia, że towarzystwu ubezpieczeniowemu trudniej będzie podważyć zaprezentowane argumenty. W piśmie należy również jasno wskazać, która część lub pozycje zostały zaniżone. Reklamacje należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, ewentualnie maile z taką samą opcją. Ubezpieczyciel zobowiązany jest do udzielania odpowiedzi w ciągu 30 dni. Termin ten może przedłużyć do 60 dni, jeśli poinformuje poszkodowanego o tym pisemnie.  Jeśli w tym czasie nie otrzyma się odpowiedzi, można uznać, że zgodnie z prawem reklamacja została rozstrzygnięta na korzyść poszkodowanego.

W jakim terminie można złożyć reklamacje od kosztorysu przedstawionego przez ubezpieczyciela?

Najlepiej reklamacje założyć od razu po otrzymaniu zaniżonego kosztorysu.  Jeśli jednak nie ma się takiej możliwości, ustawodawca na odwołanie poszkodowanemu daje długie terminy. Terminy roszczeń przedawniają się po 3 latach od daty dowiedzenia się o szkodzie, a w przypadku szkody powstałej na skutek przestępstwa, poszkodowany ma aż 20 lat, aby się odwołać.

Reklamacja u Rzecznika Finansowego

Wyczerpują możliwości odwoławcze u ubezpieczyciela poszkodowany, który otrzymał zaniżony kosztorys, może zwrócić się do Rzecznika Finansowego. O pomoc należy zwrócić się oficjalnie, pismem. Rzecznik zobowiązany jest do rozpatrzenia każdego wniosku i jeśli uzna go za zasady, zajmie się sprawą. Należy jednak pamiętać, że jego interwencja nie oznacza, że towarzystwo zmieni kosztorys na korzyść poszkodowanego. Rzecznik Finansowy wydał jedynie zalecenia, których ubezpieczyciel nie musi respektować.

Kancelaria odszkodowawcza lub prawnika

Na etapie  negocjacji z firmą ubezpieczeniową warto też zastanowić się nad oddaniem sprawy w ręce profesjonalistów np. firmy odszkodowawczej, lub kancelarii prawnej. Dzięki temu można uniknąć wchodzenia na drogę sądową. Sztaby specjalistów i prawników, a także dobrzy negocjatorzy mogą pomoc w polubownym rozwiązaniu sprawy i wywalczyć dobrą ugodę ubezpieczeniową. Do firmy lub kancelarii można zwrócić się od razu po wypadku, wtedy zajmą się oni prowadzenie procesu likwidującego szkodę od początku, lub też dopiero na etapie walki o dopłatę do kosztorysu.

Kiedy pozwać do sądu firmę ubezpieczeniową?

Pozew sądowy to ostateczność. Należy go złożyć, jeśli wcześniejsze opcje nie przyniosły pożądanego rezultatu, a kwota odszkodowania proponowana przez firmę ubezpieczeniową nie satysfakcjonuje poszkodowanego. Pozew składa się w Sądzie Rejonowym właściwym dla miejsca zamieszkania osoby poszkodowanej lub siedziby towarzystwa ubezpieczeniowego. Pozew można przygotować samemu, jednak zalecane jest, szczególnie przy skomplikowanych sprawach i tych o duże odszkodowanie, skorzystanie z rad i pomocy profesjonalistów. Wejście na drogę postępowania cywilnego oznacza, że o tym, czy kosztorys jest zaniżony, czy też nie będzie decydował sąd. Na jego opinie będą miały wpływ przedstawione dowody, stąd też warto dobrze je przygodach oraz zgromadzić jak najwięcej tych mówiących o racji poszkodowanego. Istotne znaczenia będzie miała również opinia powołanych biegłych rzeczoznawców.

odszkodowanie z oc sprawcy

Droga sądowa wbrew pozorom wcale nie jest trudna, a walka z ubezpieczycielem na tym polu najczęściej kończy się wygraną. Od kilku lat można dostrzec, że sądy w większości przypadków orzekają na korzyść poszkodowanego i są mu o wiele bardziej przychylniejsze. Oznacza to, że zdobycie dopłaty do kosztorysu może być łatwiejsze na drodze sądowej niż w trakcie negocjacji z firmą ubezpieczeniową.

 

Weryfikacja kosztorysu ubezpieczyciela i sposoby na otrzymanie wyższego odszkodowania

0

Otrzymanie odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku związane jest z przejściem formalnej drogi likwidacji szkody. Niestety nie da się jej uniknąć, a tym samym uzyskać pieniędzy pomijając kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym. To właśnie ono dokonuje oględzin i wycenia powstałe w pojeździe szkody. Proces ten może odbywać się m.in. za pomocą metody kosztorysowej. W wyniku tej metody powstaje kosztorys na podstawie, którego ustala się wysokość odszkodowania.  Dokument ten jej do wglądu poszkodowanego, dlatego też może on sprawdzić, czy aby na pewno firma ubezpieczeniowa nie zaniża wypłacanego odszkodowania z polisy OC. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przeglądając kosztorys? Zobaczcie sami.

Co zrobić, gdy firma ubezpieczeniowa wypłaca za niskie odszkodowanie?

Z opiniami, że towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło zbyt niskie odszkodowanie, może spotkać się bardzo często. Jednak nie wielu właścicielu uszkodzonego pojazdu podejmuje kroki, które miałyby pomóc w uzyskaniu brakującej sumy. Często wynika to z ich niewiedzy lub też strachu przed ubieganiem się o dodatkowe pieniądze będące dopłatą do odszkodowania. Jednie nie ma się czego bać, towarzystwo nie może podjąć żadnych negatywnych działań wobec osoby składającej reklamację. Jednak, aby wystosować takie pismo, warto sprawdzić, czy ma się do tego podstawy. Przesłankami do składania reklamacji u ubezpieczyciela jest np. nieuwzględnienie przez niego w kosztorysie wszystkich szkód lub zaniżenie niektórych pozycji. Aby móc stwierdzić, że ubezpieczyciel podjął takie działania, należy jednak wnikliwie przeanalizować otrzymany kosztorys, można też skorzystać z pomocy kancelarii odszkodowawczej, która specjalizuje się w tego typu sprawach.

Kosztorys powypadkowy od firmy ubezpieczeniowej – na co zwrócić uwagę?

Pierwszą rzeczą, jaką dobrze jest sprawdzić  w powypadkowym kosztorysie to rodzaj zamontowanych części zamiennych w samochodzie. W przypadku, gdy przed wypadkiem w pojeździe znajdowały się części oryginalne, takie same powinny zostać zamontowane po zdarzeniu drogowym. Niestety wielu ubezpieczycieli wykorzystując niewiedzę poszkodowanych, decyduje się na montaż tańszych zamienników i tym samym obniża wartość auta. Należy pamiętać, że ubezpieczyciel może zamienić części oryginalne na nieoryginalne tylko w przypadku, jeśli przed wypadkiem były one nieoryginalne i w żadnym innym. Na potwierdzenie tej tezy można przytoczyć ubezpieczycielowi wyrok Sądu Najwyższego, który stwierdził, że stosowanie tańszych zamienników i wpisywanie ich w kosztorysie jest niezgodne z literą polskiego prawa.

Kolejną kwestią do sprawdzenia w kosztorysie powypadkowym jest amortyzacja części samochodowych. Oznacza to nic innego, jak potrącenie z kwoty przysługującego odszkodowania pewnego procentu, który ma odpowiadać zużyciu części samochodowych znajdujących się w pojeździe przed wypadkiem. Towarzystwa ubezpieczeniowe ten proceder tłumaczą tym, że kierowca pojazdu, który doznał szkody, zyskuje na wymianie starych (w części zużytych) części na nowe, zupełnie nieużywane. Ta praktyka jest niezgodna z prawem i poszkodowany w żadnym wypadku nie powinien się na nią godzić. Polskie prawo dopuszcza zastosowanie amortyzacji części samochodowych tylko w przypadku, gdy firma ubezpieczeniowa jasno wykaże, że po naprawie powypadkowej wartość samochodu wzrosła.

Przeglądając kosztorys otrzymany od ubezpieczyciela, należy również dokładnie przeanalizować stawki roboczogodzin. Tutaj poszkodowani bardzo często spotykają się z uśrednieniem stawek. W praktyce oznacza to, że ubezpieczyciel zaniża wartość usługi, przez co powoduje duże straty dla kierowcy. Roboczogodziny w kosztorysie wskazywane są zazwyczaj przy czynnościach, które wymagają długiego czasu pracy i obejmują te działania, które pozwalają przywrócić samochód do stanu sprzed wypadku/kolizji. Stawki roboczogodzin ciężko zweryfikować samodzielnie i najlepsze co można zrobić to zwrócić się do niezależnego rzeczoznawcy, który oceni ich prawidłowość. Samodzielnie można natomiast zweryfikować, czy ubezpieczyciel nie pominął niektórych pozycji i tym samym nie stwierdziło, że nie zapłaci za wszystkie szkody. Jako wytłumaczenie pomijania części prac towarzystwa ubezpieczeniowe podają, że dane uszkodzenie powstało przed wypadkiem i poszkodowany sam się do niego przyczynił.

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel źle wycenił szkody?

Błędne wycenienie szkód pojazdu można stwierdzić po przeanalizowaniu kosztorysu. Należy zrobić to zawsze, nawet jeśli suma zaproponowana przez ubezpieczyciela jest zbliżona do naszych oczekiwań. Dobrze jest też samodzielnie zbierać wszystkie dowody strat np. zdjęcia uszkodzeń, opinie, ekspertyzy mechaników itd. Pozwoli to na łatwiejsze uzyskanie brakującej kwoty odszkodowania oraz sprawi, że firma ubezpieczeniowa nie będzie miała argumentów podważających nasze stwierdzenia. Dobrze jest pamiętać, że pierwszą formą odwołania od decyzji jest pismo reklamacyjne do ubezpieczyciela wysłane oficjalną drogą – pocztą lub kurierem. Już w nim można zażądać weryfikacji kosztorysu przez niezależnego eksperta.

 

Zaniżone odszkodowanie OC: jak walczyć z ubezpieczycielem?

0

Poszkodowany w wypadku czy kolizji najchętniej jak najszybciej zapomniałby o całym zdarzeniu. Niemal każdy chce w szybkim czasie uporać się z powstałymi szkodami i zakończyć proces likwidacji tych szkód. Nie zawsze to jednak jest takie łatwe. Niekiedy negocjacje z firmą ubezpieczeniową przeciągają się i trwają miesiącami.  Wynika to z tego, że ubezpieczycielem zaniżają odszkodowanie z OC, a poszkodowani starają się uzyskać od nich brakującą część pieniędzy. Niestety nie wszyscy. Nadal duża liczba kierowców poszkodowanych w wypadkach i kolizjach nie wie, jak dochodzić swoich racji. Jeśli i ty masz ten problem, sprawdź, jak walczyć z zaniżonym odszkodowaniem OC.

Zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi

Zgłoszenie szkody do firmy ubezpieczeniowej jest proste i zazwyczaj nie sprawia problemów żadnemu kierowcy. Wykonanie telefonu czy wypełnienie formularza szkody na stronie www to jednak dopiero początek procesu likwidowania szkody. I niestety można powiedzieć, że to właśnie tak początek jest najłatwiejszy i najprzyjemniejszy. Potem może być już gorzej. Samo ocenienie szkód i późniejsza wypłata pieniędzy bardzo często wiąże się z wieloma problemami. Towarzystwa ubezpieczeniowe chcąc wypłacać, jak najniższe kwoty odszkodowań, rzucają poszkodowanym kłody pod nogi, zaniżając wysokość wypłacanego odszkodowania lub nie wypłacają go w terminie. Jednak takie działania towarzystw ubezpieczeniowych nie pozostają bezkarne. Poszkodowany ma co najmniej kilka sposobów dochodzenia swoich praw.

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Otrzymując od ubezpieczyciela informacje o przyznaniu zaniżonej kwoty odszkodowania, pierwsze co należy zrobić, to napisać pismo reklamacyjne. W jego treści powinno się jasno napisać, że nie zgadzamy się z wyceną firmy ubezpieczeniowej oraz uargumentować swoje stanowisko. W celu znalezienia argumentów, które przekonają firmę ubezpieczeniową, dobrze jest wynająć niezależnego rzeczoznawcę. Jego ekspertyzę trudno podważyć. Sporządzony przez niego dokument może również służyć na dalszych etapach odwoływania się od decyzji ubezpieczyciela, np. w trakcie procesu sądowego. Kierowcy, którzy boją się wysokich kosztów sporządzenia niezależnego kosztorysu, muszą pamiętać, że poszkodowany może domagać się zwrotu kosztów jego opracowania (w przypadku, gdy firma ubezpieczeniowa nie sporządziła właściwego i zgodnego ze stanem rzeczywistym kosztorysu).

Gdzie złożyć skargę na firmę ubezpieczeniową?

Poszkodowany, który doświadczył nadużyć i niedopełnienia obowiązków ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego może złożyć na nie skargę. Skargi na działanie firm ubezpieczeniowych przyjmuje kilka instytucji. Pierwszą z nich jest Rzecznik Finansowy. Analizuje on zgłoszony przez poszkodowanego przypadek i zgłasza się do ubezpieczyciela z własną oceną sytuacji. Jego ocena zazwyczaj ma duży wpływ na sprawę i poczynania ubezpieczyciela. Należy jednak zaznaczyć, że żadna firma ubezpieczeniowa nie ma obowiązku przychylać się do stanowiska rzecznika. Jego wnioski są jedynie zaleceniami bez formalnego nakazu. W przypadku, gdy Rzecznik Finansowy otrzymuje dużo skarg w zakresie jednego działania towarzystw, może on wystąpić z wnioskiem formalnym do Sądu Najwyższego. Sąd dysponuje możliwością wydania uchwały, do której to ubezpieczyciele muszą się zastosować.

Instytucją przyjmującą skargi na działanie towarzystw ubezpieczeniowych jest też Krajowy Nadzór Finansowy. Skarga ma formę oficjalnego pisma, które wyjaśnia całą sprawę poszkodowanego. Do pisma koniecznie trzeba dołączyć dokumentacje i dowody. KNF sprawdza, czy ubezpieczyciel nie łamie przepisów prawa. Jeśli okaże się, że działa on niezgodnie z prawem KNF nakłada karę finansową. Trzeba jednak pamiętać, że ta instytucja nie interweniuje w sprawach indywidualny, ale sprawdza poprawność procedur.

Jak założyć sprawę w sądzie firmie ubezpieczeniowej?

Ostatnią formą odwołania się od decyzji ubezpieczyciela jest wstąpienie na drogę sądową. Pozew składa się do Sądu Okręgowego właściwego dla miejsca zamieszkania. Druk, na którym należy napisać pozew, można pobrać ze strony www lub w kancelarii sądowej. W pozwie należy przedstawić swoje roszczenia, czyli kwotę, jakiej się żąda w ramach odszkodowania. Można też wystąpić o odsetki, przysługują one poszkodowanemu, jeśli od wypadku mija 30 dni. Na procesie sąd rozpatruje zaprezentowane dowody na zaniżone odszkodowanie. W trakcie trwania rozprawy można także wnioskować, aby zaniżony kosztorys ocenili biegli sądowi. Na rozprawie można także przedstawić swoich świadków np. wynajętego wcześniej rzeczoznawcę. Koszty sądowe rozprawy ponosi ubezpieczyciel, w związku z tym poszkodowany nie musi obawiać się nadwyrężenia domowego budżetu. Należy też pamiętać, że poszkodowany w sądzie może reprezentować się sam lub skorzystać z pomocy organizacji non profit w tym zakresie. Inną opcją jest wynajęcie kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej, która będzie reprezentować poszkodowanego przed sądem. Poszkodowani, którzy boją się wejścia na drogę sądową muszą pamiętać, że większość spraw sądowych z ubezpieczycielami kończy się zwycięstwem tych pierwszych, warunkiem jest jednak posiadanie dobrych dowodów.

 

Odszkodowanie za wypadek samochodowy: ile Ci się należy za złamania?

0

Wypadek samochodowy jest zdarzeniem drogowym, w którym cierpią nie tylko przedmioty nieożywione np. samochody, ale także i ludzie. Ich obrażenia mogą być lekkie takie jak złamana noga lub bardzo ciężkie. Jednak za każde z takich zdarzeń poszkodowanemu należy się odszkodowanie. Może ubiegać się o nie zarówno kierowca, który doznał obrażeń, jak i pasażer. Zobacz, jak się starać o odszkodowanie za wypadek samochodowy oraz jakie sumy można otrzymać.

Odszkodowanie powypadkowe, za co można je otrzymać?

Kierowca, pasażer, pieszy, rowerzysta – wszystkie te osoby mogą brać udział w wypadku samochodowym i odnieść poważne obrażenia. W wyniku uderzenia czy zderzenia może dojść do złamań kończyn górnych i dolnych oraz innych poważnych urazów ciała. W tym wypadku każdej ofierze należy się odszkodowanie. Jest ono wypłacane z polisy OC sprawcy wypadku. Co więcej, poszkodowany może starać się także o odszkodowanie z własnego ubezpieczenia NNW.

Ile wynosi odszkodowanie za uraz po wypadku samochodowym?

Każdy uraz po wypadku samochodowym oceniany jest indywidualnie. Na tej samej zasadzie przyznawane jest odszkodowanie. Nie ma jednej tabeli mówiącej, że za złamaną nogę otrzymuje się tyle, a za rękę tyle. Wysokość świadczenia obliczana jest w oparciu o dwie przesłanki. Pierwsza z nich jest natura urazu. Tutaj pod uwagę bierze się: ilość złamanych kości, miejsce złamania, rodzaj złamania (otwarte/zamknięte), wystąpienie przemieszczenia, sposób leczenia, konieczność przeprowadzenia operacji, powikłania i komplikacje, jakie wystąpiły u poszkodowanego. Na tej podstawie ustala się czy złamanie było groźne, a leczenie skomplikowane. Ważny jest również fakt, czy leczenie obejmowało również proces rehabilitacji i jak długo on trwa.

Oceniając uraz poszkodowany i ubezpieczyciel może posługiwać się tabelami norm oceny procentowej trwałego uszczerbku na zdrowia. Tabele obejmują każdy uraz, w tym także najczęściej występujące złamania. Każdemu z urazów przyporządkowana jest procentowa wartość uszczerbku na zdrowiu, która uwzględnia wyżej wymienione czynniki. Tak więc wysokość odszkodowania za wypadek samochodowy uzależniona jest od wartości procentowej urazu – im ona większa, tym wyższe świadczenie wypłacane przez ubezpieczyciela jest wyższe.

Wysokość wypłacanego świadczenia wiąże się również z tym, jaką sumę wydało się na powrót do zdrowia. Liczą się więc tu koszty poniesione na leki, zabiegi rehabilitacyjne, operacje i zabiegi przywracające zdrowie itd.

Ustalając wysokość odszkodowania komunikacyjnego, należy pod uwagę wziąć również wpływ jaki uraz ma na życie poszkodowanego. Nawet w przypadku, gdy ofiara dozna prostego złamania, np. obojczyka musi liczyć się z tym, że będzie wykluczona z normalnego funkcjonowania na kilka tygodni. Założony na obojczyk lub rękę gips uniemożliwi jej, chociażby chodzenie od pracy, oddawanie się hobby, wykonywanie codziennych czynności, jazdę samochodem itd. Może też wiązać się z koniecznością proszenia o pomoc osób trzecich np. przy ubieraniu czy myciu się. Wszystkie te czynniki należy uwzględnić, starając się o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny.

Na wysokie odszkodowania mogą liczyć przede wszystkim ci poszkodowani, których uraz, leczenie i rehabilitacja były długie, skomplikowane i bolesne.  Co więcej będę oni odczuwali skutki wypadku, jeszcze przez długie lata, a nawet do końca życia. Niekiedy urazy powypadkowa sprawiają, że poszkodowany nigdy nie odzyska pełnej sprawności, a przez to jest wykluczony z życia zawodowego lub społecznego. Urazy mogą też wiązać się z koniecznością pozostawiania pod opieką osób trzecich.

Jak starać się o ubezpieczenie za szkody osobiste z OC sprawcy?

O ubezpieczenie za szkody osobiste z OC sprawcy wypadku może starać się każdy poszkodowany, niezależnie od tego, jak poważnego wypadku doznał. Procedura jest w dość prosta. Szkodę na osobie należy zgłosić do ubezpieczyciela już po zakończeniu leczenia oraz rehabilitacji. Do pisma o odszkodowanie należy dołączyć dokumentację medyczną oraz dokumentacje samego wypadku, w którym zostało się poszkodowanym. Dodatkowo przedstawić trzeba dowody poniesionych kosztów na leczenie i zabiegi rehabilitacyjne np. faktury za leki, dojazdy do szpitala, zabiegi w prywatnych klinikach itd. Poszkodowany oprócz odszkodowania może również otrzymać zadośćuczynienie. Jest to możliwe, jeśli przedstawi ubezpieczycielowi dowody, że wypadek miał znaczący wpływ na jego życie.

Kwotę odszkodowania i zadośćuczynienia, którą chce się uzyskać od firmy ubezpieczeniowej, należy oszacować samodzielnie. Można to zrobić na podstawie wyżej opisanych przesłanek. Ubezpieczyciel może się z nią zgodzić lub też uznać, że wysokość żądanych świadczeń jest za wysoka i obniżyć wysokość rekompensat. Wtedy należy pamiętać, że istnieje ścieżka odwoławcza od decyzji ubezpieczyciela. Osoby, które w wypadkach samochodowych został znaczenie poszkodowane i nie są w stanie samodzielnie starać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie, mogą udzielić pełnomocnictwa osobie z rodziny lub wynająć firmę odszkodowawczą, która będzie je reprezentować przed ubezpieczycielem.

 

Firma odszkodowawcza, czy prawnik odszkodowania i dopłaty?

0

Niekiedy stan zdrowia nie pozwala na samodzielne starania się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy. Niekiedy też poszkodowani rezygnują z samodzielnego starania się o odszkodowanie z powodu braku czasu, nieznajomości przepisów i procedur czy zwyczajnego strachu, że nie poradzą sobie z kontaktem z firmą ubezpieczeniową. Jeżeli podejmują takie decyzje, a nadal chcą uzyskać należne im świadczenie, muszą powierzyć reprezentowanie swojej osobie firmie odszkodowawczej lub kancelarii prawnej. Pełnomocnik zajmuje się wtedy całym procesem likwidacji szkody i pobiera za to procentowe wynagrodzenie. Zobacz, czy lepiej starania o odszkodowanie powierzyć firmie odszkodowawczej, czy prawnikowi.

Na polskim rynku istnieje wiele podmiotów zajmujących się pomoc w uzyskiwaniu odszkodowań od towarzystw ubezpieczeniowych. Poszkodowany może wybierać pomiędzy specjalistyczną firmą, kancelarią prawną, czy też prawnikiem działającym na własną rękę. Każdy z tych podmiotów różni się wielkością, stopniem specjalizacji, obszarem, w którym pracuje. Jak więc wybrać tego właściwego?

Kancelaria prawna zajmująca się odszkodowaniami

Kancelaria prawna to pierwszy wybór, jeśli chodzi o powierzenie spraw związanych ze staraniem się o odszkodowanie. Podmioty te są profesjonalne i wiarygodne. Aby działać, muszą mieć odpowiednie pozwolenia oraz kwalifikacje. Oznacza to, że prawnicy zatrudnieni w kancelariach prawnych mają potrzebą wiedzę oraz doświadczenie, które pomoże w komunikacji z firmą ubezpieczeniową. Co więcej, ich pomoc będzie nieoceniona, jeśli zdecydujesz się dochodzić swoich praw do odszkodowania na drodze sądowej. Przygotują one pozew, dopełnią wszystkich formalności oraz będą reprezentować poszkodowanego na wokandzie. Wynajmując kancelarię, możesz więc liczyć na sprawne i racjonalne załatwienie sprawy oraz nie pominiecie żadnych uchybień popełnionych przez ubezpieczyciela.

Szukając kancelarii prawnej zajmującej się odszkodowaniami, koniecznie sprawdź jednak jej specjalizacje. Nie zawsze prawnicy w niej pracujący, będą akurat biegi w tym obszarze, w którym potrzebujesz pomocy. Kancelaria specjalizująca się w zadośćuczynieniach może mieć problemy z przeprowadzeniem sprawy za odszkodowanie za wypadek w pracy i na odwrót. Dlatego też dokładnie sprawdź, w jakim obszarze działa dana kancelaria i udaj się do tej właściwej, dzięki temu masz pewność, że będzie ona miała doświadczenie w podobnych sprawach oraz sprawnie będzie się poruszała w meandrach prawa z tego zakresu. Dowiedz się też, jak wygląda współpraca. W małych kancelariach zazwyczaj pracuje kilka osób, może to oznacza, że przydzielony ci prawnik nie będzie w 100% zaangażowany w twoją sprawę, bo w tym samym czasie będzie prowadził jeszcze 10 innych.

Firmy odszkodowawcze, czy warto korzystać z ich pomocy?

Po pomoc w uzyskaniu odszkodowania można również udać się do wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy. Firmy odszkodowawcze to przedsiębiorstwa składające się z różnych działów. To przez nie przechodzi sprawa klienta. Oznacza to, że prowadzeniem sprawy nie zajmuje się jedna, dedykowana osoba, a cały zastęp pracowników, dla których jest się  kolejnym numerem sprawy. Takie podejście często budzi wiele obaw i wątpliwości. Zaczynając od tych komunikacyjnych (z kim się skontaktować, aby uzyskać informacje o swojej sprawie), po te bardziej formalne (czy ktoś, kto pierwszy raz widzi sprawę na oczy, będzie umiał ją dobrze zrozumieć i ocenić). Należy jednak zaznaczyć, że w profesjonalnych firmach odszkodowawczych każda sprawa ma prowadzącego prawnika, opiekuna, który kontaktuje się z Klientem oraz zespół, który czuwa nad całością sprawy. Jeśli myślisz więc o wynajęciu firmy odszkodowawczej, dokładnie dopytać jak wygląda u nich proces pracy nad sprawą.

Zaletą firm odszkodowawczych jest to, że większość z nich jest multidyscyplinarna. Zajmują się one wieloma sprawami, od odszkodowań komunikacyjnych, przez rolne i przy pracy, aż do pomocy w uzyskiwaniu zadośćuczynień dla rodzin osób zmarłych. Sprawa zawsze zostaje przyjęta, bez względu na to jak bardzo jest skomplikowana i czego dotyczy, dzięki czemu odpada czas poszukiwania odpowiedniej osoby, która specjalizuje się w danej dziedzinie. Plusem jest również to, że firmy odszkodowawcze posiadaj pracowników terenowych, którzy np. przyjadą do poszkodowanego i odbiorą dokumentację – to oszczędza czas i jest wskazane, jeśli np. po wypadku nie może się poruszać.

Gdzie sprawdzić kompetencje kancelarii prawnych i firm odszkodowawczych?

Zanim powierzy się swoją sprawę kancelarii prawnej czy też firmie odszkodowawcza, warto sprawdzić, czy rzeczywiście ma ona kompetencje, które pomogą w uzyskaniu odszkodowania. Kompetencje kancelarii można sprawdzić w Naczelnej Radzie Adwokackiej, natomiast firmę odszkodowawczą warto zweryfikować w CEIDG i KRS. Wyznacznikiem, czy podmiot działa profesjonalnie, są również przejrzyste umowy i jasna komunikacja. Należy unikać pomocy osób, które tylko dorabiają na składaniu wniosków o odszkodowania, np. pracowników warsztatów samochodowych, przychodni zdrowia itp. Ich kompetencje trudno zweryfikować i ustalić, czy naprawdę są oni w stanie pomoc w uzyskania świadczenia z firmy ubezpieczeniowej.

 

Odszkodowanie od sprawcy wypadku. Co Ci się należy?

0

Osoba poszkodowana w zdarzeniu komunikacyjnym może i bezwzględnie powinna dochodzić swoich prawa u ubezpieczyciela sprawcy. Należne poszkodowanemu świadczenia wypłacane są z ubezpieczenia OC obowiązkowego dla każdego właściciela pojazdu. Ubezpieczenie to pokrywa zarówno straty materialne, jakie poniósł poszkodowany, jak i uszczerbki na zdrowiu będące następstwem wypadku. Oznacza to, że osoba poszkodowana może uzyskać realną pomoc w radzeniu sobie ze skutkami zdarzenia drogowego. Jednak, aby tak było, musi sama wnioskować o wypłatę takich świadczeń. Jeśli tego nie zrobi, ubezpieczyciel sprawcy sam nie wypłacić jej należnych pieniędzy. Zobacz, o jakie odszkodowanie od sprawcy wypadku można się ubiegać.

Odszkodowanie z OC sprawcy wypadku- co można uzyskać?

Poszkodowani w wypadkach i kolizjach zazwyczaj starają się o zwrot kosztów naprawy samochodu, ewentualnie leczenia. Są to najczęściej wypłacane odszkodowania przez firmy ubezpieczeniowe. Jednak spektrum możliwości osoby poszkodowanej jest o wiele większe. Polskie prawo daje jej możliwość starania się m.in. o zadośćuczynienie pieniężne za cierpienie fizyczne i psychiczne doznane w wyniku zdarzenia drogowego, zwrot kosztów związanych z leczeniem, rehabilitacją, dojazdem do placówek medycznych, renty uzupełniającej, która stanowi wyrównanie w dochodach osiąganych przez poszkodowanego przed wypadkiem, zwrotów kosztów za utracony dochód i zniszczone mienie, zwrotów kosztów związanych z adaptacją lub/i przebudową mieszkania/domy osoby niepełnosprawnej po wypadku.

Kiedy należy się zadośćuczynienie po wypadku samochodowym?

Na początku należy zaznaczyć, że zadośćuczynienie jest zupełnie innym i odrębnym świadczeniem niż odszkodowanie. Jest ono wypłacane jako jednorazowa rekompensata. Należy się ono najbliższej rodzinie, jeśli w zdarzeniu drogowym poszkodowany poniósł śmierć oraz samemu poszkodowanemu, który w wypadku poniósł znaczne obrażenia fizyczne i/lub psychiczne. Jego celem jest złagodzenie cierpień. Starając się o zadośćuczynienie po wypadku, konieczne jest szczegółowe opisanie elementów straty, uwzględniając także te, które mogą ujawnić się dopiero w przyszłości. Wtedy to ma się szansę na wszczęcie osobnego postępowania i przyznanie odpowiedniej kwoty. Należy pamiętać, że zadośćuczynienie po wypadku należy się nie tylko za cierpienie fizyczne, ale także i psychiczne poszkodowanego. Jeśli wypadek znacząco na nie wypłynęło oraz istnieje prawdopodobieństwo, że nie wróci się do życia sprzed wypadku, należy wystąpić z wnioskiem do ubezpieczyciela o tą formę świadczenia odszkodowawczego.

Osoby, które starają się o zadośćuczynienie po śmierci bliskiego w wypadku, w piśmie do ubezpieczyciela powinny wykazać bliską więź emocjonalną z tą osobą oraz zaznaczyć, że strata to była dla nich bolesna.

Kiedy należy się renta po wypadku samochodowym?

Poszkodowani, którzy w wypadkach samochodowych doznają poważnych obrażeń ciała, częściowo lub całkowicie tracą zdolność do pracy zarobkowej, mogą ubiegać się o wypłacenie renty od ubezpieczyciela. Renta jest świadczeniem stałym lub okresowym (uzależnione jest to od tego na, ile przyzna ją firma ubezpieczeniowa). W zakresie rent powypadkowych wyróżnia się:

  • Rentę wyrównawczą, jest to świadczenie przyznawane w przypadku, gdy osoba poszkodowana utraciła zdolności zarobkową, a jednocześnie przed wypadkiem pracowała; zadaniem tego świadczenia jest wyrównanie sytuacji materialnej w miesięcznych dochodach poszkodowanego, pomiędzy tym, co uzyskiwał przed a po wypadku,
  • Rentę z tytułu zwiększonych potrzeb – leczenie i rehabilitacja często wiążą się z dodatkowymi kosztami, jeśli one są wysokie, ubezpieczyciel może przyznać rentę na leczenie powypadkowe i dalszą rehabilitację; swoim zakresem renta z tytułu zwiększonych potrzeb może objąć np. dodatkowe sprawowanie opieki czy zabiegi rehabilitacji; świadczenie przyznawane jest na podstawie dokumentów medycznych oraz ponoszonych na zabiegi i leczenie kosztów,

  • Rentę z tytułu zmniejszonych widoków na przeszłość – świadczenie to ma zrekompensować poszkodowanemu skutki wypadku, które mają bezpośredni związek z karierą zawodową,
  • Rentę alimentacyjną – przysługuje ona dzieciom zmarłego lub osobom bliskim pozostającym w silnej więzi emocjonalnej ze zmarłym poszkodowanym; renta alimentacyjna ma za zadanie dostarczać środki do życia i ma charakter odszkodowawczy.

Odszkodowania powypadkowe w przypadku braku OC

Jeżeli sprawca wypadku nie miał ważnej polisy OC, a poszkodowany doznał uszczerbku na zdrowiu, to nadal może liczyć na wypłatę odszkodowania. Wtedy świadczenia wypłacane są z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Poszkodowany musi jednak zgłosić szkodę do wybranego ubezpieczyciela, który z powodu niemożności ustalenia sprawcy przekażę sprawę do UFG. W tym wypadku należy się również liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na wypłatę odszkodowania. Ubezpieczyciel na zbadanie sprawy ma 30 dni, tyle samo ma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Oznacza to, że na świadczenie można czekać nawet 60 dni od zgłoszenia szkody. Trzeba też pamiętać, że UFG wypłaci odszkodowanie tylko za szkody osobiste, a nie majątkowe np. zniszczony samochód.

 

Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku samochodowym

0

Wypadek samochodowy jest wydarzeniem nagłym, które trudno przewidzieć. Cierpią na nim nie tylko kierowcy, ale i pasażerowie czy osoby postronne np. piesi, rowerzyści. Zgodnie z polskim prawem za spowodowane szkody odpowiada sprawca. To on winny jest wypłacić odszkodowanie i zadośćuczynienie ofiarom. Z racji tego, że zazwyczaj osoby fizycznej nie stać, aby jednorazowo wyciągnąć z kieszeni kilka tysięcy złotych, musi ona odprowadzać składki na polisę OC. W przypadku, gdy powoduje ona wypadek lub kolizję drogową, to właśnie z ubezpieczenia OC będzie wypłacone odszkodowanie. Aby jednak tak się stało, poszkodowani muszą wystąpić o takie świadczenia do ubezpieczyciela, czyli firmy, w której sprawca wykupił polisę OC.  Jak to zrobić? Sprawdź sam.

Kto może starać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Przede wszystkim należy pamiętać, że o odszkodowanie mogą starać się ofiary wypadku, a nie ich sprawcy. Odszkodowanie mogą uzyskać osoby, które dostały uszczerbku na zdrowiu lub w wypadku utraciły mienie (doznały szkody majątkowej). O odszkodowanie mogą wystąpić również ci poszkodowani, którzy brali udział w wypadku, w którym sprawca jest nieznany, ponieważ uciekł z miejsca zdarzenia. Wtedy analiza ich roszczeń zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Instytucja ta zajmuje się również odszkodowaniami w przypadku, gdy sprawca nie posiadał ważnej polisy OC.

Jak starać się o odszkodowanie po wypadku?

Starania o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny należy rozpocząć już kilka chwil po nim. Na początek należy zabezpieczyć własne zdrowie i życie i upewnić się, że poszkodowanym  nie trzeba udzielić pierwszej pomocy. W kolejnym kroku dobrze jest wezwać służby ratownicze (w przypadku kolizji nie jest to konieczne), a następnie zająć się dokumentowaniem powstałych szkód.

Zgromadzone na miejscu wypadku informacje będzie trzeba przekazać ubezpieczycielowi – im więcej ich będzie, tym lepiej. Zbieranie dowodów najlepiej rozpocząć od spisania oświadczenia o winie. Jeśli sprawca poczuwa się do odpowiedzialności, nie ma z tym problemów. Na druku ubezpieczyciela lub zwykłej kartce spisuje się dokument, który mówi, kto zawinił w czasie zdarzenia zdrowego. Oświadczenie o winie powinno zawierać

  • dane uczestników kolizji: imię, nazwisko, adres, serie i numer dowodu/paszportu,
  • dane ubezpieczalni sprawcy w tym numer i serię polisy OC,
  • dane samochodów biorących udział w zdarzeniu: numery rejestracyjne, markę, model,
  • informację na temat zdarzenia: czas i miejsce, okoliczności, szkic sytuacyjny, opis uszkodzeń  samochodzie,
  • dane ewentualnych świadków: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, krótkie oświadczenie.

Następnie dobrze jest wykonać zdjęcia dokumentujące uszkodzenia pojazdów. Można też nagrać film wideo z miejsca zdarzenia.

W przypadku wypadków samochodowych winnego zawsze ustala policja. Dla przypomnienia wypadek drogowy to zdarzenia, w którym oprócz samochodów ucierpią również ludzie.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

W przypadku drobnych zdarzeń drogowych warto przyspieszyć czas oczekiwania na odszkodowanie i zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Procedura to opiera się na wysłaniu do ubezpieczyciela zdjęć wykonanych na miejscu zdarzenia, a następnie załatwieniu wszystkich  pozostałych formalności telefonicznie. Na podstawie uzyskanych danych firma ubezpieczeniowa wyceni szkody i może od razu wypłacić odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że nie każdy poszkodowany może skorzystać z takiego trybu. Ubezpieczyciele zazwyczaj warunkują uproszczona likwidacja szkody wieloma kryteriami.

Terminy wypłaty odszkodowania

Standardowo firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania ma 30 dni od daty zgłoszenia przez poszkodowanego szkody.  Jest możliwe przedłużenie tego terminu, jeśli proces ustalania winnego zajścia jest skomplikowany. W niektórych przypadkach na wypłatę odszkodowania należy czekać nawet do 90 dni lub dłużej, jeśli sprawę rozstrzyga sąd.

Problemy z ubezpieczycielem, jak sobie z nimi radzić?

Nie zawsze staranie się o odszkodowanie z OC sprawcy przebiega bezproblemowo. Towarzystwa Ubezpieczeniowe dążą do wypłaty jak najniższych świadczeń, dlatego też często można spotkać się z zaniżonymi odszkodowaniami czy też nieuwzględnieniem wszystkich poniesionych kosztów. W tym wypadku rozwiązaniem jest wystosowanie do ubezpieczyciela pisma reklamacyjnego, które odwołuje się od pierwszej decyzji. Poszkodowany ma także możliwość poproszenia o pomoc zewnętrzne insynuacje np. Rzecznika Finansowego czy KNF, a w ostateczności skierowania sprawy do sądu. Walka z ubezpieczycielem nie zawsze też musi być prowadzona tylko własnymi siłami. Poszkodowany zawsze może zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej. Niemniej jednak musi on pamiętać, że te organizacje nie pomogą mu w pierwszej fazie starania się o odszkodowania – nad zgromadzeniem dowodów powstałych szkód w pierwszych chwilach po zdarzeniu drogowym, musi czuwać sam. Jest to o tyle istotne, że prowadzenie spraw o odszkodowanie bez dowodów jest ciężkie i często kończy się niepowodzeniem.

 

ZOBACZ TEŻ