Szkoda wyrządzona przez pasażera pojazdu – odszkodowanie z OC?

0

Szkody, jakich może doznać samochód, nie zawsze wynikają ze stłuczki, kolizji czy wypadku. Uszkodzić może go nie tylko inny samochód, ale i pasażer, który np. nieuważnie wysiada lub wsiada do drugiego pojazdu, zaparkowanego obok naszego. Aby takie uszkodzenie powstało, potrzebna jest tylko chwila nie uwagi. I chociaż zazwyczaj uszkodzenia spowodowane przez pasażera nie są duże, to często i tak wymagają wizyty w warsztacie samochodowym. Pozostaje tylko pytanie, kto zapłaci za tą wizytę. Jak bowiem pokazuje praktyka, dochodzenie odszkodowania od pasażera nie jest takie proste i łatwe, jak mogłoby się wydać.

Szkoda parkingowa z winy pasażera

Szkody parkingowe z winy pasażera to najczęściej uszkodzenia karoserii na drzwiach. Uderzenie drzwiami o drzwi jest powszechną usterką. Zazwyczaj większość kierowców w przypadku takiego zdarzenia postępuję standardowo, tak jak przy każdej kolizji. Spisuje oświadczenie o winie sprawcy, a następnie zgłasza się do ubezpieczyciela, licząc, że sprawę uda się szybko załatwić. I tu może spotkać ich pierwsze rozczarowanie. Ubezpieczyciel bowiem może (i zazwyczaj to robi) odmawia wypłaty ubezpieczenia z OC sprawcy. O więcej jego działanie jest zgodne z prawem.

Szkoda parkingowa z winy pasażera – kiedy można liczyć na odszkodowanie?

W przypadku szkody parkingowej z winy pasażera ubezpieczyciele zazwyczaj odmawiają wypłaty odszkodowania. Robią tak na postawie art. 34 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Artykuł ten mówi, że odszkodowanie z tytułu polisy OC przysługuje tylko wtedy, gdy do szkody pojazdu mechanicznego przyczynił się właściciel lub kierujący. Na tej podstawie prawnej ubezpieczyciel nie zwraca kosztów napraw samochodów uszkodzonych przez pasażerów. Robi to tylko wtedy, jeśli kierowca lub właściciel samochodu pośrednio, lub bezpośrednio przyczynił się do powstania szkody.

Są jednak takie sytuacje, kiedy musi to robić. Zalicza się do nich ta, kiedy pasażer powodujący szkodę jest właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu. Na odszkodowanie możemy też liczyć, jeśli pasażer jest dzieckiem do lat 13 kierowcy lub posiadacza samochodu. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku innych osób, za którą kierujący/właściciel ponosi prawną odpowiedzialność.

odszkodowanie z oc sprawcy

Jak dochodzić odszkodowania od pasażera za stłuczkę parkingową?

Jeśli pasażer nie jest ani kierowcą, właścicielem/współwłaścicielem pojazdu ani dzieckiem, którego z nich, to ubezpieczyciel nie wypłaci pieniędzy z OC. Jedyną opcją jest więc ubieganie się o zwrot pieniędzy za szkodę bezpośrednio od pasażera. Oznacza to albo polubowne załatwienie sprawy, albo wejście na drogę sądową. Jednak, aby to zrobić, należy posiadać dane identyfikacyjne pasażera oraz podpisać z nim oświadczenie o winie. Sytuacja jest prostsza, kiedy pasażer posiada ubezpieczenie OC na życia, wtedy można z niego skorzystać. Należy jednak pamiętać, że wypłata odszkodowania z niego nie będzie możliwa, jeśli np. drzwi z ręki pasażera wyrwie silny podmuch wiatru lub też przyczyną będą inne siły wyższe. Wtedy szkodę należy naprawić z własnej kieszeni, ponieważ żadne odszkodowanie nam nie przysługuje.

 

Brak danych sprawcy wypadku a odszkodowanie. Kto zapłaci za skutki kolizji?

0

Nie wszyscy winni kolizji, stłuczki czy wypadku poczuwają się do winy. Z policyjnych statystyk wynika, że nadal wielu kierowców, którzy spowodowali je, ucieka z miejsca zdarzenie, tym samym nie pozostawiając do siebie żadnego kontaktu. Poszkodowany w takim zdarzeniu nie wie więc, gdzie i u kogo ma ubiegać się za powstałe szkody. Często tacy poszkodowani uważają, że nie mają możliwości uzyskania odszkodowania. Czy jednak naprawdę tak jest? Sprawdź, czy należy ci się odszkodowanie i jak je uzyskać.

Co zrobić jak sprawca uciekł z miejsca wypadku?

Jeżeli sprawca uciekł z miejsca wypadku, w pierwszych krokach należy spróbować go ustalić. Pomocne w tym mogą być relacje świadków zdarzenia, jeśli tacy są lub zapisy z parkingowego monitoringu. Powstałą szkodę należy też zgłosić na policję, która zajmie się poszukiwaniem i ukaraniem winnego. Czasem jednak te działania przedłużają się lub są nieskuteczne, a szkodę trzeba naprawić. Porysowana karoseria czy inny uszczerbek nie będzie przecież czekał na wykrycie sprawcy zdarzenia. Wtedy powstaje pytanie, kto ma pokryć koszty naprawy. Z racji tego, że sprawca nie zostawił żadnych danych, nie można skontaktować się z jego ubezpieczycielem i starać o odszkodowanie z jego polisy OC.

Ustalenie winnego wypadku, gdy sprawca uciekł?

Nawet jeżeli sprawca zdarzenie ucieka, poszkodowany nie może sobie pozwolić na brak ustalenia winnego całego zajścia. W przypadku braku obecności winnego, sprawcę wypadku ustala przybyła na miejsce policja. Może to ona zrobić na podstawie poszlak lub przesłuchania świadków. Do dokumentowania szkód oraz poszlak wskazujących na winnego zobowiązany jest również poszkodowany. Może on np. wykonać dokumentację zdjęciową uszkodzonego samochodu.

Gdzie zgłosić stłuczkę, jeśli sprawca uciekł?

Poszkodowany w zdarzeniu powinien również jak najszybciej zgłosić sprawę ubezpieczycielowi. Może to zrobić jeszcze przed oficjalnym zamknięciem śledztwa przez policję. Z racji tego, że nie wie się jaki ubezpieczyciel obsługuje sprawcę, szkodę można zgłosić do dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego, np. tego, w którym ma się wykupioną polisę. Obowiązkiem każdego ubezpieczyciela będzie przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego, które obejmuje również wskazanie winnego. Jeśli okaże się to nie możliwe (a tak zazwyczaj jest), akta sprawy zostaną przekazane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

odszkodowanie z oc sprawcy

Instytucja ta zajmuje się wypłatą odszkodowań w sytuacji, kiedy nie da się zintensyfikować sprawcy. Jeżeli jako poszkodowany, kwalifikujesz się do otrzymania odszkodowania, Fundusz wypłaci je w terminie do 30 dni od daty otrzymania akt sprawy. Niestety na wypłatę odszkodowania z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma szansę mało osób. Wynika to z tego, że instytucja ta pokrywa tylko odszkodowanie w zakresie szkód powstałych na osobie, a nie na majątku. Jako szkodę na majątku rozumie się właśnie uszkodzenia pojazdu mechanicznego. W tak więc, jeśli tylko on ucierpiał, poszkodowany nie otrzymuje żadnych pieniędzy. Od ubezpieczyciela może jedynie liczyć na wypłatę autocasco, jeśli taką polisę wykupił wcześniej.

 

Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma racji?

0

Zgodnie z logiką każdy poszkodowany powinien otrzymać od ubezpieczyciela odszkodowanie. Niestety nie zawsze tak jest. Firmy ubezpieczeniowe doszukują się kruczków prawnych oraz okoliczności, które pozwalają na obniżenie lub całkowite niewypłacenie należnego odszkodowania. Jednak poszkodowany nie musi zgadzać się z ich negatywną decyzją. Nawet otrzymując ją, ma możliwość odwołania się od niej. Mowa to nie tylko o reklamacji, ale także o skorzystaniu z pomocy Rzecznik Finansowego lub wystąpieniu na drogę sądową. Zobacz co zrobić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma przy tym racji.

Odwołanie od negatywnej decyzji firmy ubezpieczającej

Jeżeli firma ubezpieczająca odmówiła wypłaty odszkodowania, pierwszym krokiem powinno być napisanie odwołania. Do prawa do odwołania ma każdy klient, który czuje, że ubezpieczyciel nie ma racji w zakresie swojej decyzji. Odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela jest bezpłatne i nie powoduje żadnych negatywnych konsekwencji. W następstwie odwołania ubezpieczyciel nie może ukarać poszkodowanego czy odebrać wcześniej wypłaconej bezspornej kwoty odszkodowania.

Odwołanie od decyzji firmy ubezpieczeniowej można złożyć do 3 lat, od kiedy otrzymało się od ubezpieczyciela informacje o decyzji negatywnej co do wypłaty odszkodowania. Chociaż czas jest długi, to lepiej jednak z roszczeniem wystąpić od razu. Roszczenie to nazywa się reklamacja.

Jak napisać reklamację do firmy ubezpieczeniowej?

Reklamacja do firmy ubezpieczeniowej powinna być oficjalnym dokumentami. Należy wysłać ją listem poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. W jej treści należy opisać przebieg zdarzenia, za które domagamy się odszkodowania oraz uzasadnić, dlaczego nie zgadza się z pierwotną decyzją ubezpieczyciela. Należy też wspomnieć o tym, czego się oczekuje od niego.

Ile czasu ma ubezpieczyciela na rozpatrzenie reklamacji?

Ustawowy okres rozpatrzenia reklamacji przez ubezpieczyciela to 30 dni. Termin ten w skomplikowanych sytuacjach może ulec wydłużeniu do 60 dni. Przekroczenie tego terminu oznacza, że reklamacja została rozpatrzona na korzyść poszkodowanego.

Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

W przypadku, gdy reklamacja nie poskutkowała i ubezpieczyciel nadal odmawia wypłaty odszkodowania. Po pomoc można się zwrócić do Rzecznika Finansowego. Należy pamiętać, że może on pomóc jedynie w sytuacji, gdy wykorzystało się drogę postępowania reklamacyjnego. Do rzecznika należy wysłać całość korespondencji i akt sprawy z dokładnym opisem sytuacji. Rzecznik Finansowy może podjąć się pozasądowego rozwiązania sporu, na drodze mediacji. Bezstronnym mediatorem jest rzecznik, który dąży do tego, aby obydwie strony się porozumiały. Opłata za pomoc Rzecznika Finansowego wynosi 50 zł.

Pozew sądowy przeciwko ubezpieczycielowi

Ostatnią i ostateczną drogą odwołania się od decyzji firmy ubezpieczeniowej jest założenie sprawy sądowej z powództwa cywilnego. Osoba, której nie stać na wynajęcie kancelarii adwokackiej może prosić sąd o zwolnienie z kosztów sądowych i ustanowienie pełnomocnika z urzędu. Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy Federacji Konsumentów.

odszkodowanie z oc sprawcy

 

Na jak długo przysługuje samochód zastępczy z OC sprawcy?

0

Wypadek drogowy to zły sen każdego kierowcy. I to nie tylko ze względu na możliwy uszczerbek na zdrowiu, ale i problemy z egzekwowaniem, tego co należy się poszkodowanemu. Jeśli samochód został uszkodzony to przysługuje Ci samochód zastępczy z OC sprawcy. Zobacz, na jak długo poszkodowanemu przysługuje samochód zastępczy z OC sprawcy?

Firma ubezpieczeniowa żąda zwrotu samochodu zbyt szybko?

Samochód zastępczy przysługuje na tak długo, aż zostanie naprawiony Twój samochód. Jednak firma ubezpieczeniowa może zażądać zwrotu samochodu dużo wcześniej. Czy mają do tego prawo? Tak.

Jednak możesz z nimi negocjować, przedstawić własne argumenty, które mogą zmienić czas zwrotu samochodu zastępczego.

Zanim podejmiesz argumentację, warto się zastanowić nad wskazaniem konkretnych przyczyn, dla których potrzebujesz samochodu na dłuższy czas. Jedną z najbardziej powszechnych jest niemożliwość użytkowania własnego samochodu ze względu na uszkodzenie wymagające długiej naprawy. Jeśli firma ubezpieczeniowa żąda zwrotu na dwa tygodnie przed końcem naprawy Twojego auta – poinformuj go o tym. Wspomnij również, dlaczego jest Ci tak bardzo potrzebny, z pewnością jest to Twój codzienny środek lokomocji do pracy – pozbawiając Cię samochodu, utrudniają Ci dotarcie do pracy. Pamiętaj, że ubezpieczyciel nie może cię zmusisz do korzystania z komunikacji publicznej. 

Mimo powyższych argumentów firma ubezpieczeniowa może jednak nakazać oddania samochodu. W tej sytuacji nie jesteś jednak na straconej pozycji – możesz wynająć samochód na potrzebny czas, poprosić o wystawienie faktury i napisać odwołanie do firmy ubezpieczeniowej. Pamiętaj jednak, żeby samochód, który wybierzesz był podobnej jakości, jak ten Twój naprawiany.

Gdy firma ubezpieczeniowa otrzyma odwołanie nie od Ciebie wymagać podania dodatkowych argumentów, po ich stronie leży teraz udowodnienie i przedstawienie dlaczego mieliby Ci nie zwrócić pieniędzy za czas wynajmu samochodu.

A jeśli samochód nie nadaje się już do naprawy?

To również masz prawo do samochodu zastępczego. Oczywiście na innych warunkach. Z OC sprawcy otrzymasz pojazd zastępczy na czas, jaki jest potrzebny, aby kupić nowy samochód. Nowy samochód! Skąd weźmiesz na to pieniądze?

W przypadku wypadku, w którym auto zostało uszkodzone w takim stopniu, że wartość naprawy przewyższa koszt samego pojazdu mówi się o szkodzie całkowitej. W takiej sytuacji otrzymasz odszkodowanie, z którego będziesz mógł pokryć koszt zakupu nowego samochodu. Możesz również sprzedać wrak, co również podniesie budżet na zakup nowego pojazdu.

Do czasu zakupu nowego pojazdu masz prawo do samochodu zastępczego. Warto jednak uważać, aby decyzja o kupnie nie trwała zbyt długo. Przedłużający się czas wyboru nowego samochodu może być podstawą żądania zwrotu pojazdu zastępczego.

Choć poruszanie się zastępczym samochodem jest komfortowe, to już zbyt długi czas jego użytkowania zazwyczaj niepokoi firmę ubezpieczeniową. Warto do tego podejść z rozsądkiem i korzystać z samochodu zastępczego jedynie tak długo, jak jest to konieczne, zwłaszcza dla własnego spokoju.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

0

Wielkość kwoty ubezpieczenia po otrzymaniu wyceny zazwyczaj przyprawia o mały zawał serca. Co więcej wiele osób uważa, że i tak z ubezpieczenia nie pokryje się kosztów powstania szkody. Otrzymana wycena nie jest jednak ostateczna, można napisać odwołanie od decyzji. Jak? Już podpowiadamy! Sprawdź 5 rzeczy, o których musisz pamiętać odwołując się od decyzji ubezpieczyciela.

Odwołanie przysługuje od każdej decyzji ubezpieczeniowej i masz do tego prawo. A nawet decyzja odmowna nie zamyka Ci drogi do walczenia o adekwatną wysokość odszkodowania – możesz podjąć kolejne kroki.

Kiedy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Najlepiej działać szybko, od razu po otrzymaniu wyceny. Czas na zgłoszenie odwołania jest jednak dłuższy i trwa 3 lata od otrzymania pisemnej informacji od ubezpieczyciela w sprawie wyceny szkody. Szybkie zgłoszenie odwołania do ubezpieczyciela pozwala również na dokładniejsze zbadanie sprawy. A co najważniejsze pozwala na krótsze czekanie na odpowiedź firmy ubezpieczeniowej i otrzymanie ubezpieczenia.

Czas przedawnienia sprawy może się jeszcze wydłużyć do 20 lat, jeśli uszkodzenie pojazdu powstało wskutek przestępstwa.

W jakiej formie złożyć odwołanie?

Odszkodowanie możesz złożyć na trzy sposoby: ustnie w oddziale lub przez telefon, mailowo oraz tradycyjną pocztą. Najbezpieczniejszym sposobem jest wysyłka listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, gwarantuje to, że odwołanie nie zagubi się, nie wpadnie do spamu, czy nie zostanie zapomniane.

Odwołanie pisemne do ubezpieczyciela stanowi też dokumentację, która może być potrzebna w późniejszym etapie dochodzenia właściwej wysokości odszkodowania.

Co zawrzeć w odwołaniu?

Na wstępie określ dokładnie czego dotyczy odwołanie, aby zachować czytelność pisma, w skrócie przestaw pismo, które otrzymałeś od firmy ubezpieczeniowej. Dodaj, że zgodnie z przepisami masz prawo do odwołania i właśnie chcesz z tego prawa skorzystać. Powołaj się na ustawę o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym z 5 sierpnia 2015 r. Powoływanie się na przepisy w takich sprawach zawsze działa na Twoją korzyść.

Przedstaw argumenty za tym, że powinieneś otrzymać wyższe odszkodowanie. I nie mogą być to argumenty – opinie, ale rzeczywiste, potwierdzone wartości. Możesz np. odwołać się do rynkowej wartości Twojego uszkodzonego samochodu, podając ceny w jakich są teraz sprzedawane podobne modele i źródła, z których wziąłeś te informacje. Możesz podać linki do stron z aukcjami, na których znajdują się podobne pojazdy lub nawet samemu spróbować wystawić swój samochód na sprzedaż i wskazać ubezpieczycielowi, że uzyskałeś wyższą cenę niż firma ubezpieczeniowa proponuje w wycenie.

Jeśli w wycenie nie uwzględniono wszystkich kosztów naprawy lub zaniżono te koszty – przedstaw faktury lub wskaż rynkowe ceny za naprawę oraz same części.

Bardzo ważne, abyś wskazywał konkretne i sprawdzone argumenty, takie których podważenie jest bardzo trudne. Przejrzyście i konkretnie przygotowane odwołanie to już połowa sukcesu.

W odwołaniu możesz również zawrzeć ekspertyzę niezależnego rzeczoznawcy. Uzyskanie jej jest jednak płatne i nie może zostać uwzględnione w kosztach do zwrotu przez ubezpieczyciela. Opinia niezależnego rzeczoznawcy nie obliguje firmy ubezpieczeniowej do jej uwzględnienia i nie musi także na jej podstawie zmienić stanowiska i przystać na Twoje roszczenia.

Odwołanie napisz konkretnie i z szacunkiem, obrażanie ubezpieczyciela nikomu nie wyjdzie na dobre.

Ile będę czekać na odpowiedź?

Odpowiedź powinieneś otrzymać do 30 dni od otrzymania odwołania przez firmę ubezpieczeniową.  Co do zasady powinna być ona listowna, jednak jeśli zgodziłeś się na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną to może trafić na Twoją skrzynkę email.

W przypadku, gdy sprawa jest skomplikowana na odpowiedź możesz czekać do 60 dni, jednak firma ubezpieczeniowa ma obowiązek powiadomić Cię o tym, że czas na rozpatrzenie odwołania został przedłużony.

A jeśli nie otrzymasz odpowiedzi? Przyjmuje się, że jest to przyjęcie i zaakceptowanie odwołania przez ubezpieczyciela.

Decyzja odmowna. Czy to koniec?

Jeśli otrzymałeś decyzję odmowną możesz jeszcze zwrócić się ze sprawą do Rzecznika Finansowego, w celu uzyskania jeszcze wyższego odszkodowania. Możesz złożyć bezpłatny wniosek o interwencję lub płatny o pozasądowe rozwiązanie sporu.

W pierwszej sytuacji RF wystąpi do ubezpieczyciela w Twoim imieniu i rozpocznie się postępowanie skargowe, na którym zostaną przedstawione argumenty za podniesieniem Twojego odszkodowania. W tej sprawie wszelka korespondencja będzie trafiać także do Ciebie i będzie to stanowić dowód w ewentualnej sprawie przed sądem, jeśli twoje odwołanie nie przyniesie zamierzonego skutku.

Pozasądowe rozwiązanie sprawy obliguje RF do wystąpienia w roli mediatora między Tobą a ubezpieczycielem. Przedstawia on możliwe rozwiązania obu stronom.

Jeśli jednak ta droga również zawiedzie, można dalej rozwiązywać sprawę w Sądzie. Samo odwołanie oraz dokumenty, które powstały podczas prowadzenia sprawy przez Rzecznika Finansowego będą stanowić dowody.

Dziura w jezdni – kto odpowiada za uszkodzone auto?

0

Za uszkodzenie samochodu na dziurawej drodze możemy dochodzić odszkodowania. Nie jest to łatwa droga i nie zawsze kończy się sukcesem. Trzeba się bardzo dobrze przygotować do tej batalii i przewidzieć na to dużo czasu. Zobacz jak uzyskać odszkodowanie za dziurę w drodze. 

Gdzie skierować wniosek o odszkodowanie za uszkodzenie auta na dziurawej drodze?

Drogi w Polsce są zarządzane na 4 poziomach: autostrady, drogi ekspresowe i drogi krajowe są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, za drogi wojewódzkie odpowiada Urząd Wojewódzki, za drogi powiatowe Urząd Powiatowy, za drogi gminne wójt gminy, burmistrz gminy lub miasta lub prezydent miasta.

Podmioty te mają za zadanie utrzymanie odpowiedniego stanu dróg, regulują to przepisy: Ustawa o drogach publicznych.

Pierwszym etapem jest więc ustalenie, kto zarządza dziurawą drogą, na której doszło do uszkodzenia pojazdu.

Dowody?

Uszkodzenie samochodu na dziurawej drodze powinno być poparte dowodami. Dlatego najlepiej na miejscu zdarzenia od razu zacząć przygotowywać dokumentację. Warto spisać oświadczenie świadków i ich dane osobowe, jeśli ktoś był w pobliżu. Należy również sfotografować dziurę i uszkodzenie samochodu.

Firma ubezpieczająca może stwierdzić brak winy zarządcy drogi i wtedy powyższe dowody mogą się przydać.

Wniosek

Nie ma oficjalnego wzoru wniosku, dlatego przygotowując go należy określić cel złożenia wniosku, okoliczności zdarzenia oraz dokumentację.

Należy załączyć protokół ze zdarzenia (własny lub policyjny), oświadczenia świadków, jeśli takie mamy (wraz z kserokopiami dowodów osobistych) oraz zdjęcia dokumentujące uszkodzenie jezdni i samochodu.

Czas na złożenie wniosku

Jest to 3 lata od dnia powstania szkody.

Kto wypłaca odszkodowanie?

Co prawda drogą zajmuje się odpowiedni zarządca, jednak jest ona także ubezpieczona. Ewentualne odszkodowanie za dziurę w drodze będzie wypłacał więc ubezpieczyciel. Działa to tak samo, jak w przypadku odszkodowania przy wypadku drogowym, gdy odszkodowanie jest wypłacane z OC sprawcy.

Kiedy wniosek nie zostanie uwzględniony?

Odszkodowanie za dziurę w drodze nie zostanie przyznane jeśli jechaliśmy z nadmierną prędkością, ponieważ właśnie to złamanie przepisów mogło spowodować uszkodzenie auta na nierównej nawierzchni drogi.

Również jeśli przy drodze widnieją znaki ostrzegawcze o dziurach w drodze prawdopodobnie nie otrzymamy odszkodowania.

Czy można się odwołać od odrzucenia wniosku o odszkodowanie?

Jak przy dochodzeniu odszkodowania z kolizji drogowych, tak i tu odrzucenie wniosku nie musi oznaczać końca dochodzenia swoich praw. Na kolejnym szczeblu można się zgłosić do Rzecznika Finansowego, gdzie są dwie opcje: wniosek o interwencję lub wniosek o pozasądowe rozwiązanie sprawy.  

To rozwiązanie można zastosować zwłaszcza w sytuacji, gdy nie złamaliśmy żadnych przepisów drogowych, postąpiliśmy zgodnie ze znakami, a mimo to nasz wniosek został odrzucony przez ubezpieczyciela zarządcy drogi.

A jeśli nadal nie uzyskamy satysfakcjonującego rozwiązania możemy skierować sprawę na drogę sądową. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że rozwiązanie tej sprawy może trwać latami.

 

Odzyskiwanie odszkodowań OC: ile można zyskać?

0

Nikt nie chce doświadczyć kolizji czy wypadku samochodowego. Są to zdarzenia wysoce niebezpieczne nie tylko dla naszego mienia, ale i zdrowia oraz życia. Jednak zdarzenie komunikacyjne zdarzają się bardzo często. O ile nie przenoszą znacznych szkód  majątkowych i poszkodowani wychodzą z nich bez większych obrażeń, da się o nich szybko zapomnieć. Należy jednak pamiętać, że za każdy wypadek, kolizje czy stłuczkę można ubiegać się o odszkodowanie. Poszkodowani mogą wystąpić do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie w zakresie uszkodzenia mienia lub/i uszczerbku na zdrowiu. Samo uzyskanie tych odszkodowań nie musi być jednak stratą dla poszkodowanego. Zobacz, co może on zyskać?

Odszkodowania powypadkowe – jakie można uzyskać?

Jeżeli uczestniczyło się w wypadku drogowym, można uzyskać odszkodowanie zarówno za uszczerbek na zdrowiu, jak i za szkodę majątkową, czyli zniszczenie/uszkodzenie samochodu. W tym pierwszym przypadku odszkodowanie z polisy OC sprawcy będzie obejmować zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji np. zakup leków, zabiegi rehabilitacyjne czy zwrot kosztów dojazdu na wizyty lekarskie. W drugim, odszkodowanie za szkodę majątkową obejmuje naprawę pojazdu.

Ubieganie się o te odszkodowania powypadkowe jest stosunkowo proste. Szkodę należy zgłosić telefonicznie do ubezpieczyciela, a następnie dostarczyć mu dowody mówiące, że taka szkoda nastąpiła. Dowodami tymi mogą być notatki policyjne, zdjęcia z miejsca wypadku, oświadczenie sprawcy, zeznania świadków, dokumentacja medyczna, opinia komisji lekarskiej itd. Im więcej dowodów się przedstawi, tym cały proces będzie szybszy i skuteczniejszy. Ubezpieczyciel na wypłatę świadczenia ma 30 dni od dnia zgłoszenia do niego szkody.

Na czym polega uproszczona likwidacja szkody?

W przypadku, gdy brało się udział w zdarzeniu drogowym, które nie wywołało dużych szkód, wina sprawcy jest bezsprzeczna i całe wydarzenie jest dobrze udokumentowane, można zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, ponieważ oszczędza czas poszkodowanego. Cały proces likwidacji szkody opiera się na rozmowie telefonicznej z konsultantem ubezpieczyciela. Do ustalenia wysokości odszkodowania wystarczy jedynie dokumentacja fotograficzna przedstawiona ubezpieczycielowi.

Odszkodowanie oparte na kosztorysie – co można zyskać?

Firmy ubezpieczeniowe często wypłatę odszkodowania opierają na metodzie kosztorysowej. Obejmuje ona stworzenie kosztorysu szkód. Jeśli i twoje odszkodowanie ma być wypłacone na podstawie tej metody, dokładnie przyjrzy się przedstawionemu przez ubezpieczyciela dokumentowi.  Jeżeli masz co do niego wątpliwości, skontaktuj się z niezależnym rzeczoznawca, który go oceni. Firmy ubezpieczeniowe często w kosztorysach: zaniżając wartość roboczogodzin, nie uwzględniając niektórych napraw, stosując amortyzację części samochodowych, czy też obniżają wartość samochodu poprzez stosowanie nieoryginalnych części zamiennych. Każda z tych praktyk jest niezgodna z prawem i poszkodowany może się na nią nie zgadzać, a tym samym ubiegać się o odszkodowanie dodatkowe.

Odszkodowania powypadkowe i po kolizyjne – o co jeszcze można się ubiegać?

Najczęściej poszkodowani występują do ubezpieczyciela o zwrot kosztów naprawy pojazdu i kosztów leczenia. Wielu kierowców zapomina, że z OC sprawcy wypadku czy kolizji można też uzyskać inne świadczenia, które pomogą z poradzeniem sobie ze skutkami zdarzenia komunikacyjnego. Firmy ubezpieczeniowe zobligowane są do zwracania kosztów m.in. za wynajem samochodu zastępczego na okres naprawy własnego (należy pamiętać, że samochód musi być o podobnych parametrach jak nasz, a cena jego wynajmu nie przekraczać średniej w danym mieście), holowanie pojazdu, zniszczone mienie np. telefon komórkowy, ubranie itd. Poszkodowany może ubiegać się także o odszkodowanie za utratę wartości handlowej samochodu.

Na dodatkowe odszkodowanie oraz zadośćuczynienie mogą starać się również osoby, które poniosły szkody osobiste w następstwie wypadku samochodowego. Mogą one wystąpić do ubezpieczyciela z wnioskiem o zwrot kosztów: dojazdu do placówek medycznych, dochodu, który mogłyby osiągnąć, gdyby w trakcie leczenia pracowały, zniszczonych rzeczy, leczenia, rehabilitacji i zakupionych leków, przebudowy i adaptacji swojego mieszkania (w przypadku, gdy w następstwie wypadku poszkodowany stał się inwalidą).

Zgodnie z literą polskiego prawa poszkodowany może liczyć na duże wsparcie pieniężne. Odszkodowania wypłacane z polisy OC sprawcy mają ułatwić mu dojście do zdrowia oraz likwidować powstałe w wypadku straty materialne. Jednak należnych poszkodowanym pieniędzy żadna firma nie wypłaci z własnej woli. Oznacza to, że to sam poszkodowany musi zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do ubezpieczyciela. Jeśli tego nie zrobi, uzna on, że poszkodowany nie jest zainteresowany otrzymaniem należnych mu świadczeń. Dobrze jest pamiętać, że każda prośba powinna być odpowiednio umotywowana i udokumentowana, a także zawierać rozsądne i racjonalne żądania finansowe. Osoby, które samodzielnie nie są w stanie starać się o odszkodowania, mogą skorzystać z pomocy kancelarii prawnych lub firm odszkodowawczych.

 

Co to jest szkoda całkowita i kiedy następuje?

0

Skutkiem wypadku drogowego może być szkoda całkowita, częściowa, a czasem samochód może nie ulec żadnemu uszkodzeniu. Jednak w przypadku doszczętnego zniszczenia auta mówimy o szkodzie całkowitej. Wtedy samochód jest już wrakiem i w żadnym stopniu nie nadaje się do użytkowania.

Czym jest szkoda całkowita?

Szkoda całkowita następuje w sytuacji, gdy naprawa samochodu miałaby być droższa od samego samochodu. Przyjmuje się wartość samochodu na dzień szkody, która jest ustalana w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zazwyczaj szkoda całkowita stanowi ok 70% wartości samochodu, jest to jednak zależne od posiadanej polisy oraz ubezpieczyciela. Starsze samochody mają większą szansę na uznanie szkody całkowitej, ponieważ mogą być trudniejsze w naprawie.

Więcej informacji o naprawieniu szkody znajduje się w art. 363 § 1 Kodeksu Cywilnego, gdzie jest właśnie mowa o tym, że gdyby naprawa była zbyt kosztowna w stosunku do wartości auta to ubezpieczony może żądać jedynie świadczenia pieniężnego.

W przypadku, gdy szkoda ma być naprawiona z polisy sprawcy możesz domagać się naprawy samochodu, oczywiście jeśli jest to możliwe. Tak jak wspomnieliśmy wyżej koszt naprawy nie może być wyższy niż wartość auta, która jest ustalana przez ubezpieczyciela na dzień, w którym zdarzył się wypadek. Wartość samochodu jest poddawana amortyzacji, uwzględnia się roczny spadek wartości.

Jaka jest wysokość odszkodowania przy szkodzie całkowitej?

Przy szkodzie całkowitej wysokość odszkodowania oblicza się według wzoru. Od wartości nieuszkodzonego samochodu przypadającego na dzień wypadku odejmuje się wartość wraku samochodu przypadającego na dzień szkody.

Co zrobić z wrakiem samochodu?

Jeśli została uznana szkoda całkowita samochód można sprzedać. Istnieją firmy skupujące bardzo uszkodzone samochody, wraki, które nie nadają się już do użytkowania. W Internecie można znaleźć adresy takich firm lub uzyskać kontakt w znajomym warsztacie samochodowym. Firma ubezpieczeniowa może również pomóc z wskazaniem miejsca lub osoby, której można sprzedać wrak. Niektórzy ubezpieczyciele sami wystawiają wraki samochodów na sprzedaż.

Może być również ta, że nikt nie chce odkupić samochodu, ponieważ przedstawia on już tylko znikomą wartość. W takim wypadku pozostaje jedynie zezłomowanie auta. Samochody w jednym kawałku zazwyczaj przyjmowane są za darmo.

Również w przypadku złomowania należy pamiętać o formalnościach. Miejsce, w którym będziemy złomować samochód powinno mieć upoważnienie wojewody do wydawania zaświadczeń o kasacji pojazdu, ponieważ właśnie ten dokument jest potrzebny do wyrejestrowania samochodu w wydziale komunikacji – w tym miejscu znajdziesz również listę miejsc, które mają uprawnienia do wydawanie tego typu zaświadczeń.

Oddając samochód do kasacji należy przygotować dowód osobisty, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny pojazdu. Jeśli dowód rejestracyjny zatrzymała Policja, należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie, a jeśli została wydana karta pojazdu to również ją należy przedstawić.

Jeśli samochód był współwłasnością powinieneś przedstawić zgodę drugiego właściciela na kasację. Niestety w wypadkach często giną ludzie, jeśli drugi współwłaściciel nie żyje musisz przedstawić jego akt zgonu. Natomiast jeśli samochód nie jest do końca Twój, jest np. zarejestrowany na bank kredytujący lub firmę leasingową to powinieneś id ich uzyskać odpowiednią zgodę na kasację.

Złomowane samochody powinny mieć również czytelne numery części składowych takich jak: numer VIN lub numer nadwozia, ramy, silnika. Numery powinny się zgadzać z tym, co widnieje w dokumentach.

Jak sprzedać wrak samochodu?

Wrak samochodu można również sprzedać, zwłaszcza jeśli znajdziemy na niego kupca. Najważniejszym elementem podczas sprzedaży jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. Nie ma co liczyć na wysoką cenę, jednak sprzedaż pozwala na zaprzestanie płacenia OC. Sporządzając umowę należy spisać poprawne dane nabywcy i powinien się on zobowiązać do rejestracji pojazdu.

Po sprzedaży wraku należy zgłosić to do ubezpieczyciela oraz do wydziału komunikacji.

Sprzedaż części z wraku?

Z wraku samochodu można również spróbować odzyskać części, których wartość może przewyższyć wartość całego sprzedanego zniszczonego samochodu. Demontażu można dokonać samodzielnie, jednak to, co zostanie z samochodu należy oddać do stacji demontażu pojazdów, a tam za każdy brakujący kilogram musisz zapłacić ok. 10 zł. Zanim więc weźmiesz się za rozbieranie auta na części, przelicz czy czasem nie dopłacisz do tego działania. Części składowe samochodu ważą dość dużo i nie zawsze ich cena sprzedaży będzie przewyższać kwotę, którą trzeba będzie zapłacić na stacji demontażu pojazdów. Sama sprzedaż pojedynczych części może zająć dość sporo czasu.

Pozbyłem się wraku i co dalej?

Po dopełnieniu powyższych działań, zezłomowaniu lub sprzedaży wraku masz 30 dni na zgłoszenie się do firmy ubezpieczeniowej po zwrot nadpłaty z polisy. Jeżeli wykupiłeś ubezpieczenie AC masz prawo do zwrotu kwoty za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

Stłuczka. Co robić? Jak zgłosić szkodę?

0

Stłuczka samochodowa może zdarzyć się każdemu. Jednak zazwyczaj omijamy ten temat i nie myślimy o tym, co powinniśmy zrobić, gdy już dojdzie do takiej sytuacji. W tym artykule pomożemy poukładać wszystkie informacje i wskażemy działania, działania jakie powinieneś podjąć, gdy taka sytuacja będzie mieć miejsce.

Czym jest stłuczka samochodwa?

Stłuczka to kolizja na drodze w wyniku której nie ucierpiała żadna osoba, ewentualnie mogło dojść do uszkodzenia pojazdów. Stłuczka nie wymaga wzywania żadnych służb. Inaczej jest, gdy cierpi jakaś osoba, wtedy mówimy o wypadku drogowym i w takiej sytuacji należy wezwać pomoc.

Co zrobić, gdy dojdzie do stłuczki?

Przede wszystkim zachowaj spokój, jeszcze nie wiesz jaka jest skala tej kolizji, dlatego ważne abyś nie podejmował pochopnych działań i nie panikował. Opanowanie emocji to podstawa sprawnej komunikacji, dlatego nie rzucaj się od razu z krzykiem na drugiego kierowcę. Nie wiadomo jeszcze, czy ktoś zawinił.

Jeśli jechałeś z jakimiś pasażerami sprawdź, czy wszyscy są cali. Jeżeli Twój samochód jest sprawny zjedź na pobocze lub w miejsce, gdzie nie zablokujesz ruchu innym pojazdom.

Czy wszyscy są cali?

Sprawdziłeś już czy nic się nie stało pasażerom w Twoim samochodzie, jednak nie możesz zapominać o pozostałych uczestnikach kolizji. Zorientuj się, czy w drugim samochodzie pasażerowie nie ucierpieli i czy jakiś inny uczestnik ruchu drogowego nie ucierpiał np. przechodzień, kolaż.

Jeśli widzisz, że ktoś wymaga pomocy zadzwoń na 112 i odpowiadaj na wszystkie pytania, koordynator zawiadomi odpowiednie służby i poinstruuje Cię jak możesz pomóc rannym.

Zabezpieczenie miejsca zdarzenia

Jest to bardzo ważne z uwagi na to, że niezabezpieczona przestrzeń może powodować kolejne kolizje, które mogą być nawet poważniejsze. Dlatego pierwsze, co powinieneś zrobić w tym celu to założyć odblaskową kamizelkę, pamiętaj, że pozostali pasażerowie również powinni je ubrać (Twoim obowiązkiem jest posiadanie w samochodzie kamizelek odblaskowych). Następnie rozłóż trójkąt ostrzegawczy w odległości 1 metra od samochodu, jeżeli jesteś na terenie zabudowanym lub 30 do 50 metrów od samochodu, jeżeli jesteś poza terenem zabudowanym.

Warto również wspomnieć, że niezabezpieczenie miejsca kolizji grozi grzywną w wysokości 300 zł.

Czy policja jest konieczna?

Niezawsze. Jeśli podczas stłuczki nikt nie ucierpiał i bez problemu dogadujesz się z drugim kierowcą, razem potraficie ustalić, kto spowodował stłuczkę to policji nie trzeba wzywać. Jednak gdy drugi kierowca jest np. nietrzeźwy lub istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa należy wezwać służby. Również w sytuacji, kiedy nie możecie ustalić, kto jest sprawcą kolizji, nie potraficie się dogadać zaleca się wezwanie policji.

Dokumenty z miejsca stłuczki samochodowej

Aby usunąć szkodę na koszt ubezpieczyciela, należy spisać oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Taki formularz możesz mieć przygotowany w samochodzie na wszelki wypadek, można go pobrać ze strony internetowej firmy ubezpieczyciela. Jednak nie zawsze będziemy mieć ten druk pod ręką. Dlatego oświadczenie można również spisać na zwykłej kartce.

Powinno ono zawierać dokładny opis zdarzenia, w którym przedstawicie co dokładnie się wydarzyło, kiedy  i do jakich uszkodzeń doszło, można tutaj dodać zdjęcia dokumentujące powstałe szkody. Następnie należy podać dane dotyczące pojazdów, czyli numery rejestracyjne, marki oraz modele. W oświadczeniu powinny się również znaleźć dane osobowe kierowców: imię i nazwisko, pesel, data urodzenia, numer prawa jazdy oraz adres zameldowania. Nie należy także zapomnieć o danych na temat ubezpieczenia OC: nazwie firmy ubezpieczeniowej oraz numerze polisy. Na koniec kierowcy powinni podpisać dokument.

Zgłoszenie do firmy ubezpieczeniowej

Po przygotowaniu odpowiedniego oświadczenia skontaktuj się z ubezpieczycielem i zgłoś kolizję oraz powstanie szkody. Posiadając OC szkodę powinieneś zgłosić od razu, natomiast jeśli masz polisę AC masz na to 7 dni.

Dane kontaktowe firmy ubezpieczeniowej znajdziesz na odcinku polisy OC, który powinieneś mieć zawsze ze sobą.

Jeśli masz wykupioną opcję Bezpośredniej Likwidacji Szkód to twój ubezpieczyciel sam zajmie się wszystkim, jest to duże ułatwienie i bardzo komfortowe rozwiązanie.  Jeżeli Twój samochód uległ poważnemu uszkodzeniu możesz poprosić ubezpieczyciela o pomoc drogową.

Stłuczka samochodowa w skrócie

Podsumowując, gdy zdarzy Ci się stłuczka zachowaj zimną krew. Sprawdź, czy wszyscy uczestnicy kolizji są cali i zdrowi. Pamiętaj, żeby najpierw skupić się na ludziach, a dopiero później na szkodach materialnych. Jeżeli jest to możliwe odstaw samochód na pobocze, a następnie zabezpiecz miejsce stłuczki trójkątem ostrzegawczym. Noś odblaskową kamizelkę. Gdy miejsce jest już zabezpieczone, a wszyscy pasażerowie i kierowcy są cali możesz przystąpić do wypełniania oświadczenia dla ubezpieczyciela. Najłatwiej jeśli masz ze sobą gotowy wzór (na wszelki wypadek), ponieważ wypełniasz wskazane pola. Następnie zgłoś powstanie szkody do firmy ubezpieczeniowej, gdzie zostaniesz poinstruowany o terminach i dalszych działaniach.

Zderzenie z psem. Czy dostaniesz odszkodowanie z OC i od kogo?

0

Wypadki się zdarzają i są różne. Wiadomo, że nikt nie chce zabić psa czy innego zwierzęcia na drodze jednak, zdarzają się takie sytuacje, że nie zdążymy zahamować lub przekręcimy kierownicę i wpadniemy do rowu uszkadzając samochód. Jeśli da się ustalić, do kogo należało zwierzę, które spowodowało wypadek, również jest szansa na dochodzenie swoich praw od ubezpieczyciela właściciela zwierzaka.

Zderzenie z psem – co mówią przepisy?

W Kodeksie Cywilnym jasno jest wyjaśnione, że za szkody wyrządzone przez zwierzę odpowiada jego właściciel, bez względu na to, czy to zwierzę uciekło właścicielowi, czy zabłąkało się. W przepisach jest również informacja, że właściciel lub opiekun zwierzęcia niekoniecznie jednak musi ponosić odpowiedzialność za jego działanie.

Jak się zachować podczas wypadku?

Jeśli dojdzie do wypadku z udziałem psa najlepiej jest wezwać policję na miejsce zdarzenia, ponieważ pozwala to na spisanie odpowiednich dokumentów z zajścia.

Następnie należy ustalić, do kogo należy pies, jeśli widzieliśmy, że wybiegł z pobliskiego podwórka to tam należy szukać właściciela. Obecnie większość psów, zwłaszcza tych w mieście ma wszczepione czipy z danymi właściciela, to też jest sposób na jego odnalezienie.

Odszkodowanie, które chcielibyśmy uzyskać możemy wymagać przede wszystkim od osób prowadzących gospodarstwo domowe, ponieważ mają oni obowiązek wykupić polisę OC. Jednak również osoby niebędące rolnikami mogą posiadać ubezpieczenie z którego można dochodzić odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierze domowe.

Problemy z odszkodowaniem

Jednak o odszkodowanie z OC rolnika nie jest tak łatwo uzyskać. Firmy ubezpieczeniowe bardzo często odrzucają wnioski o pokrycie kosztów wyrządzonej szkody. Zazwyczaj pojawiają się dwa schematyczne wytłumaczenia, które Rzecznik Finansowy może łatwo obalić – jednak decyzja wciąż należy do ubezpieczyciela.

W art. 50 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych jest mowa o tym, że rolnik podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC i z tego tytułu osobie poszkodowanej na skutek szkody wyrządzonej w związku z posiadanym przez rolnika gospodarstwem domowym przysługuje odszkodowanie. Firmy ubezpieczeniowe bardzo często tłumaczą ten przepis tak, aby nie wypłacić poszkodowanemu ani złotówki. Ponieważ jeśli zgłaszasz do ubezpieczyciela wniosek o odszkodowaniem powołujesz się na przytoczoną wyżej podstawę prawną, jeśli jednak firma ubezpieczeniowa wskaże, że nie są spełnione wszystkie przesłanki zawarte w przepisie to nie będzie musiała wypłacić Ci odszkodowania.

Co więc stwierdzają ubezpieczyciele?

Jedną z wymówek jest stwierdzenie, że pies nie jest zwierzęciem gospodarskim, ponieważ nie spełnia on żadnego zadania, jakie spełniają pozostałe zwierzęta w gospodarstwie: kury, kozy, konie, krowy, owce, na próżno porównywać je z psem.

Rzecznik Finansowy ma jednak odmienne zdanie. W ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych w żadnym artykule nie jest wyjaśnione jakie zwierzęta zaliczają się do zwierząt gospodarskich. Nie jest więc właściwe twierdzenie, że pies nie jest zwierzęciem gospodarskim, ponieważ nigdzie nie ma tego zdefiniowanego. Co więcej ustawa mówi o odpowiedzialności ubezpieczyciela już za same szkody związane z posiadaniem gospodarstwa rolnego, nie trzeba go nawet prowadzić, wystarczy je mieć i już z tego tytułu powinno zostać wypłacone odszkodowanie.

Firmy ubezpieczeniowe twierdzą również, że szkoda nie miała związku z posiadaniem gospodarstwa przez rolnika. Ustawa jednak daje ubezpieczycielowi szeroki zakres odpowiedzialności za szkody i tak, jak wspominaliśmy wyżej za szkody powstałe w wyniku posiadania gospodarstwa poszkodowany ma prawo domagać się ubezpieczenia z OC rolnika. Tutaj trzeba byłoby zastanowić się jakie elementy składają się na gospodarstwo rolne i czy posiadany przez rolnika pies jest częścią tego gospodarstwa. Sytuacja ma się bardzo podobnie, jak w przypadku pierwszego problemu: w ustawie nie są zdefiniowane gatunki zwierząt gospodarskich, więc równie dobrze może do nich należeć każde zwierze, o ile spełnia jakieś zadanie w gospodarstwie. Z tego co wiadomo, psy pełnią pełnią pewną rolę ochrony w gospodarstwie, więc są jego częścią.

Ostateczne obalenie wymówek ubezpieczycieli

Na wniosek Rzecznika Finansowego Sąd Najwyższy wprowadził uchwałę, która ostatecznie wyjaśnia wszelkie nieścisłości związane z odszkodowaniem za szkodę wyrządzoną przez psa rolnika. Została ona podjęta 20 czerwca 2017 i stwierdza, że szkody wyrządzone przez psa gospodarskiego mają zastosowanie do art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.

Oznacza to, że Sądy będą już wszystkie podobne sprawy rozpatrywać w tej samej linii i łatwiej będzie udowodnić, że odszkodowanie się należy.

Również osoby, którym odmówiono odszkodowania w latach wcześniejszych mogą się teraz ubiegać o odpowiednią rekompensatę oraz odsetki. Ma to zastosowanie do zdarzeń, które miały miejsce nie dalej niż 3 lata wstecz, ponieważ właśnie po takim czasie przedawniają się roszczenia majątkowe.

ZOBACZ TEŻ