Firma odszkodowawcza, czy prawnik odszkodowania i dopłaty?

0

Niekiedy stan zdrowia nie pozwala na samodzielne starania się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy. Niekiedy też poszkodowani rezygnują z samodzielnego starania się o odszkodowanie z powodu braku czasu, nieznajomości przepisów i procedur czy zwyczajnego strachu, że nie poradzą sobie z kontaktem z firmą ubezpieczeniową. Jeżeli podejmują takie decyzje, a nadal chcą uzyskać należne im świadczenie, muszą powierzyć reprezentowanie swojej osobie firmie odszkodowawczej lub kancelarii prawnej. Pełnomocnik zajmuje się wtedy całym procesem likwidacji szkody i pobiera za to procentowe wynagrodzenie. Zobacz, czy lepiej starania o odszkodowanie powierzyć firmie odszkodowawczej, czy prawnikowi.

Na polskim rynku istnieje wiele podmiotów zajmujących się pomoc w uzyskiwaniu odszkodowań od towarzystw ubezpieczeniowych. Poszkodowany może wybierać pomiędzy specjalistyczną firmą, kancelarią prawną, czy też prawnikiem działającym na własną rękę. Każdy z tych podmiotów różni się wielkością, stopniem specjalizacji, obszarem, w którym pracuje. Jak więc wybrać tego właściwego?

Kancelaria prawna zajmująca się odszkodowaniami

Kancelaria prawna to pierwszy wybór, jeśli chodzi o powierzenie spraw związanych ze staraniem się o odszkodowanie. Podmioty te są profesjonalne i wiarygodne. Aby działać, muszą mieć odpowiednie pozwolenia oraz kwalifikacje. Oznacza to, że prawnicy zatrudnieni w kancelariach prawnych mają potrzebą wiedzę oraz doświadczenie, które pomoże w komunikacji z firmą ubezpieczeniową. Co więcej, ich pomoc będzie nieoceniona, jeśli zdecydujesz się dochodzić swoich praw do odszkodowania na drodze sądowej. Przygotują one pozew, dopełnią wszystkich formalności oraz będą reprezentować poszkodowanego na wokandzie. Wynajmując kancelarię, możesz więc liczyć na sprawne i racjonalne załatwienie sprawy oraz nie pominiecie żadnych uchybień popełnionych przez ubezpieczyciela.

odszkodowanie z oc sprawcy

Szukając kancelarii prawnej zajmującej się odszkodowaniami, koniecznie sprawdź jednak jej specjalizacje. Nie zawsze prawnicy w niej pracujący, będą akurat biegi w tym obszarze, w którym potrzebujesz pomocy. Kancelaria specjalizująca się w zadośćuczynieniach może mieć problemy z przeprowadzeniem sprawy za odszkodowanie za wypadek w pracy i na odwrót. Dlatego też dokładnie sprawdź, w jakim obszarze działa dana kancelaria i udaj się do tej właściwej, dzięki temu masz pewność, że będzie ona miała doświadczenie w podobnych sprawach oraz sprawnie będzie się poruszała w meandrach prawa z tego zakresu. Dowiedz się też, jak wygląda współpraca. W małych kancelariach zazwyczaj pracuje kilka osób, może to oznacza, że przydzielony ci prawnik nie będzie w 100% zaangażowany w twoją sprawę, bo w tym samym czasie będzie prowadził jeszcze 10 innych.

Firmy odszkodowawcze, czy warto korzystać z ich pomocy?

Po pomoc w uzyskaniu odszkodowania można również udać się do wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy. Firmy odszkodowawcze to przedsiębiorstwa składające się z różnych działów. To przez nie przechodzi sprawa klienta. Oznacza to, że prowadzeniem sprawy nie zajmuje się jedna, dedykowana osoba, a cały zastęp pracowników, dla których jest się  kolejnym numerem sprawy. Takie podejście często budzi wiele obaw i wątpliwości. Zaczynając od tych komunikacyjnych (z kim się skontaktować, aby uzyskać informacje o swojej sprawie), po te bardziej formalne (czy ktoś, kto pierwszy raz widzi sprawę na oczy, będzie umiał ją dobrze zrozumieć i ocenić). Należy jednak zaznaczyć, że w profesjonalnych firmach odszkodowawczych każda sprawa ma prowadzącego prawnika, opiekuna, który kontaktuje się z Klientem oraz zespół, który czuwa nad całością sprawy. Jeśli myślisz więc o wynajęciu firmy odszkodowawczej, dokładnie dopytać jak wygląda u nich proces pracy nad sprawą.

Zaletą firm odszkodowawczych jest to, że większość z nich jest multidyscyplinarna. Zajmują się one wieloma sprawami, od odszkodowań komunikacyjnych, przez rolne i przy pracy, aż do pomocy w uzyskiwaniu zadośćuczynień dla rodzin osób zmarłych. Sprawa zawsze zostaje przyjęta, bez względu na to jak bardzo jest skomplikowana i czego dotyczy, dzięki czemu odpada czas poszukiwania odpowiedniej osoby, która specjalizuje się w danej dziedzinie. Plusem jest również to, że firmy odszkodowawcze posiadaj pracowników terenowych, którzy np. przyjadą do poszkodowanego i odbiorą dokumentację – to oszczędza czas i jest wskazane, jeśli np. po wypadku nie może się poruszać.

Gdzie sprawdzić kompetencje kancelarii prawnych i firm odszkodowawczych?

Zanim powierzy się swoją sprawę kancelarii prawnej czy też firmie odszkodowawcza, warto sprawdzić, czy rzeczywiście ma ona kompetencje, które pomogą w uzyskaniu odszkodowania. Kompetencje kancelarii można sprawdzić w Naczelnej Radzie Adwokackiej, natomiast firmę odszkodowawczą warto zweryfikować w CEIDG i KRS. Wyznacznikiem, czy podmiot działa profesjonalnie, są również przejrzyste umowy i jasna komunikacja. Należy unikać pomocy osób, które tylko dorabiają na składaniu wniosków o odszkodowania, np. pracowników warsztatów samochodowych, przychodni zdrowia itp. Ich kompetencje trudno zweryfikować i ustalić, czy naprawdę są oni w stanie pomoc w uzyskania świadczenia z firmy ubezpieczeniowej.

 

Odszkodowanie od sprawcy wypadku. Co Ci się należy?

0

Osoba poszkodowana w zdarzeniu komunikacyjnym może i bezwzględnie powinna dochodzić swoich prawa u ubezpieczyciela sprawcy. Należne poszkodowanemu świadczenia wypłacane są z ubezpieczenia OC obowiązkowego dla każdego właściciela pojazdu. Ubezpieczenie to pokrywa zarówno straty materialne, jakie poniósł poszkodowany, jak i uszczerbki na zdrowiu będące następstwem wypadku. Oznacza to, że osoba poszkodowana może uzyskać realną pomoc w radzeniu sobie ze skutkami zdarzenia drogowego. Jednak, aby tak było, musi sama wnioskować o wypłatę takich świadczeń. Jeśli tego nie zrobi, ubezpieczyciel sprawcy sam nie wypłacić jej należnych pieniędzy. Zobacz, o jakie odszkodowanie od sprawcy wypadku można się ubiegać.

Odszkodowanie z OC sprawcy wypadku- co można uzyskać?

Poszkodowani w wypadkach i kolizjach zazwyczaj starają się o zwrot kosztów naprawy samochodu, ewentualnie leczenia. Są to najczęściej wypłacane odszkodowania przez firmy ubezpieczeniowe. Jednak spektrum możliwości osoby poszkodowanej jest o wiele większe. Polskie prawo daje jej możliwość starania się m.in. o zadośćuczynienie pieniężne za cierpienie fizyczne i psychiczne doznane w wyniku zdarzenia drogowego, zwrot kosztów związanych z leczeniem, rehabilitacją, dojazdem do placówek medycznych, renty uzupełniającej, która stanowi wyrównanie w dochodach osiąganych przez poszkodowanego przed wypadkiem, zwrotów kosztów za utracony dochód i zniszczone mienie, zwrotów kosztów związanych z adaptacją lub/i przebudową mieszkania/domy osoby niepełnosprawnej po wypadku.

Kiedy należy się zadośćuczynienie po wypadku samochodowym?

Na początku należy zaznaczyć, że zadośćuczynienie jest zupełnie innym i odrębnym świadczeniem niż odszkodowanie. Jest ono wypłacane jako jednorazowa rekompensata. Należy się ono najbliższej rodzinie, jeśli w zdarzeniu drogowym poszkodowany poniósł śmierć oraz samemu poszkodowanemu, który w wypadku poniósł znaczne obrażenia fizyczne i/lub psychiczne. Jego celem jest złagodzenie cierpień. Starając się o zadośćuczynienie po wypadku, konieczne jest szczegółowe opisanie elementów straty, uwzględniając także te, które mogą ujawnić się dopiero w przyszłości. Wtedy to ma się szansę na wszczęcie osobnego postępowania i przyznanie odpowiedniej kwoty. Należy pamiętać, że zadośćuczynienie po wypadku należy się nie tylko za cierpienie fizyczne, ale także i psychiczne poszkodowanego. Jeśli wypadek znacząco na nie wypłynęło oraz istnieje prawdopodobieństwo, że nie wróci się do życia sprzed wypadku, należy wystąpić z wnioskiem do ubezpieczyciela o tą formę świadczenia odszkodowawczego.

odszkodowanie z oc sprawcy

Osoby, które starają się o zadośćuczynienie po śmierci bliskiego w wypadku, w piśmie do ubezpieczyciela powinny wykazać bliską więź emocjonalną z tą osobą oraz zaznaczyć, że strata to była dla nich bolesna.

Kiedy należy się renta po wypadku samochodowym?

Poszkodowani, którzy w wypadkach samochodowych doznają poważnych obrażeń ciała, częściowo lub całkowicie tracą zdolność do pracy zarobkowej, mogą ubiegać się o wypłacenie renty od ubezpieczyciela. Renta jest świadczeniem stałym lub okresowym (uzależnione jest to od tego na, ile przyzna ją firma ubezpieczeniowa). W zakresie rent powypadkowych wyróżnia się:

  • Rentę wyrównawczą, jest to świadczenie przyznawane w przypadku, gdy osoba poszkodowana utraciła zdolności zarobkową, a jednocześnie przed wypadkiem pracowała; zadaniem tego świadczenia jest wyrównanie sytuacji materialnej w miesięcznych dochodach poszkodowanego, pomiędzy tym, co uzyskiwał przed a po wypadku,
  • Rentę z tytułu zwiększonych potrzeb – leczenie i rehabilitacja często wiążą się z dodatkowymi kosztami, jeśli one są wysokie, ubezpieczyciel może przyznać rentę na leczenie powypadkowe i dalszą rehabilitację; swoim zakresem renta z tytułu zwiększonych potrzeb może objąć np. dodatkowe sprawowanie opieki czy zabiegi rehabilitacji; świadczenie przyznawane jest na podstawie dokumentów medycznych oraz ponoszonych na zabiegi i leczenie kosztów,

  • Rentę z tytułu zmniejszonych widoków na przeszłość – świadczenie to ma zrekompensować poszkodowanemu skutki wypadku, które mają bezpośredni związek z karierą zawodową,
  • Rentę alimentacyjną – przysługuje ona dzieciom zmarłego lub osobom bliskim pozostającym w silnej więzi emocjonalnej ze zmarłym poszkodowanym; renta alimentacyjna ma za zadanie dostarczać środki do życia i ma charakter odszkodowawczy.

Odszkodowania powypadkowe w przypadku braku OC

Jeżeli sprawca wypadku nie miał ważnej polisy OC, a poszkodowany doznał uszczerbku na zdrowiu, to nadal może liczyć na wypłatę odszkodowania. Wtedy świadczenia wypłacane są z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Poszkodowany musi jednak zgłosić szkodę do wybranego ubezpieczyciela, który z powodu niemożności ustalenia sprawcy przekażę sprawę do UFG. W tym wypadku należy się również liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na wypłatę odszkodowania. Ubezpieczyciel na zbadanie sprawy ma 30 dni, tyle samo ma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Oznacza to, że na świadczenie można czekać nawet 60 dni od zgłoszenia szkody. Trzeba też pamiętać, że UFG wypłaci odszkodowanie tylko za szkody osobiste, a nie majątkowe np. zniszczony samochód.

 

Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku samochodowym

0

Wypadek samochodowy jest wydarzeniem nagłym, które trudno przewidzieć. Cierpią na nim nie tylko kierowcy, ale i pasażerowie czy osoby postronne np. piesi, rowerzyści. Zgodnie z polskim prawem za spowodowane szkody odpowiada sprawca. To on winny jest wypłacić odszkodowanie i zadośćuczynienie ofiarom. Z racji tego, że zazwyczaj osoby fizycznej nie stać, aby jednorazowo wyciągnąć z kieszeni kilka tysięcy złotych, musi ona odprowadzać składki na polisę OC. W przypadku, gdy powoduje ona wypadek lub kolizję drogową, to właśnie z ubezpieczenia OC będzie wypłacone odszkodowanie. Aby jednak tak się stało, poszkodowani muszą wystąpić o takie świadczenia do ubezpieczyciela, czyli firmy, w której sprawca wykupił polisę OC.  Jak to zrobić? Sprawdź sam.

Kto może starać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Przede wszystkim należy pamiętać, że o odszkodowanie mogą starać się ofiary wypadku, a nie ich sprawcy. Odszkodowanie mogą uzyskać osoby, które dostały uszczerbku na zdrowiu lub w wypadku utraciły mienie (doznały szkody majątkowej). O odszkodowanie mogą wystąpić również ci poszkodowani, którzy brali udział w wypadku, w którym sprawca jest nieznany, ponieważ uciekł z miejsca zdarzenia. Wtedy analiza ich roszczeń zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Instytucja ta zajmuje się również odszkodowaniami w przypadku, gdy sprawca nie posiadał ważnej polisy OC.

Jak starać się o odszkodowanie po wypadku?

Starania o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny należy rozpocząć już kilka chwil po nim. Na początek należy zabezpieczyć własne zdrowie i życie i upewnić się, że poszkodowanym  nie trzeba udzielić pierwszej pomocy. W kolejnym kroku dobrze jest wezwać służby ratownicze (w przypadku kolizji nie jest to konieczne), a następnie zająć się dokumentowaniem powstałych szkód.

Zgromadzone na miejscu wypadku informacje będzie trzeba przekazać ubezpieczycielowi – im więcej ich będzie, tym lepiej. Zbieranie dowodów najlepiej rozpocząć od spisania oświadczenia o winie. Jeśli sprawca poczuwa się do odpowiedzialności, nie ma z tym problemów. Na druku ubezpieczyciela lub zwykłej kartce spisuje się dokument, który mówi, kto zawinił w czasie zdarzenia zdrowego. Oświadczenie o winie powinno zawierać

  • dane uczestników kolizji: imię, nazwisko, adres, serie i numer dowodu/paszportu,
  • dane ubezpieczalni sprawcy w tym numer i serię polisy OC,
  • dane samochodów biorących udział w zdarzeniu: numery rejestracyjne, markę, model,
  • informację na temat zdarzenia: czas i miejsce, okoliczności, szkic sytuacyjny, opis uszkodzeń  samochodzie,
  • dane ewentualnych świadków: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, krótkie oświadczenie.

Następnie dobrze jest wykonać zdjęcia dokumentujące uszkodzenia pojazdów. Można też nagrać film wideo z miejsca zdarzenia.

W przypadku wypadków samochodowych winnego zawsze ustala policja. Dla przypomnienia wypadek drogowy to zdarzenia, w którym oprócz samochodów ucierpią również ludzie.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

W przypadku drobnych zdarzeń drogowych warto przyspieszyć czas oczekiwania na odszkodowanie i zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Procedura to opiera się na wysłaniu do ubezpieczyciela zdjęć wykonanych na miejscu zdarzenia, a następnie załatwieniu wszystkich  pozostałych formalności telefonicznie. Na podstawie uzyskanych danych firma ubezpieczeniowa wyceni szkody i może od razu wypłacić odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że nie każdy poszkodowany może skorzystać z takiego trybu. Ubezpieczyciele zazwyczaj warunkują uproszczona likwidacja szkody wieloma kryteriami.

Terminy wypłaty odszkodowania

Standardowo firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania ma 30 dni od daty zgłoszenia przez poszkodowanego szkody.  Jest możliwe przedłużenie tego terminu, jeśli proces ustalania winnego zajścia jest skomplikowany. W niektórych przypadkach na wypłatę odszkodowania należy czekać nawet do 90 dni lub dłużej, jeśli sprawę rozstrzyga sąd.

odszkodowanie z oc sprawcy

Problemy z ubezpieczycielem, jak sobie z nimi radzić?

Nie zawsze staranie się o odszkodowanie z OC sprawcy przebiega bezproblemowo. Towarzystwa Ubezpieczeniowe dążą do wypłaty jak najniższych świadczeń, dlatego też często można spotkać się z zaniżonymi odszkodowaniami czy też nieuwzględnieniem wszystkich poniesionych kosztów. W tym wypadku rozwiązaniem jest wystosowanie do ubezpieczyciela pisma reklamacyjnego, które odwołuje się od pierwszej decyzji. Poszkodowany ma także możliwość poproszenia o pomoc zewnętrzne insynuacje np. Rzecznika Finansowego czy KNF, a w ostateczności skierowania sprawy do sądu. Walka z ubezpieczycielem nie zawsze też musi być prowadzona tylko własnymi siłami. Poszkodowany zawsze może zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej. Niemniej jednak musi on pamiętać, że te organizacje nie pomogą mu w pierwszej fazie starania się o odszkodowania – nad zgromadzeniem dowodów powstałych szkód w pierwszych chwilach po zdarzeniu drogowym, musi czuwać sam. Jest to o tyle istotne, że prowadzenie spraw o odszkodowanie bez dowodów jest ciężkie i często kończy się niepowodzeniem.

 

Wypłata odszkodowania z OC sprawcy: jak długo trzeba czekać?

0

Chcąc starać się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy, należy spełnić kilka warunków. Jednym z nich są terminy zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela. Jeśli się je przekroczy nie będzie chciał on wypłacić należnego odszkodowania. Terminy obowiązują również drugą stronę. Firmy ubezpieczeniowe ustawowo są zobowiązane do wypłacania świadczeń w określonym czasie. Jakim? Zobaczcie sami, ile trzeba czekać na odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej.

W polskim prawie odszkodowania są jednym z lepiej unormowanych zagadnień. Ustawy i rozporządzenia mówią o tym, jak powinna przebiegać likwidacja szkód, jaka jest odpowiedzialność ubezpieczyciela oraz jakich terminów musi on przestrzegać. Jednak to właśnie z terminami jest duży problem. Wiele osób nadal nie wie, ile będzie musiało czekać na odszkodowanie.

W ile dni otrzymuje się odszkodowanie?

Przepisy prawa mówią, że firma ubezpieczeniowa na wyjaśnienie okoliczności wypadku ma dokładnie 30 dni. W tym czasie powinna sprawdzić  okoliczności zdarzenia, które potwierdzają sprawstwo winnego, ustalić, czy poszkodowany jest uprawniony do ubiegania się o odszkodowanie (np. nie zgłasza szkody drugi raz) oraz oszacować wysokość przyznanego odszkodowania.

Do, kiedy trzeba zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Szkodę najlepiej zgłosić jak najszybciej. Jednak przepisy prawa są tu bardziej wyrozumiałe dla poszkodowanych niż dla towarzystw ubezpieczeniowych. Poszkodowany na zgłoszenie ma 3 lata, taki sam termin obowiązuje w przypadku odwołania od pierwszej decyzji ubezpieczyciela. Jeszcze dłuższy termin przysługuje tym, którzy uczestniczyli w wypadku, do którego doszło w wyniku przestępstwa. Do ubezpieczyciela mogą oni zgłosić się do 20 lat od zdarzenia.

Kiedy ubezpieczyciel może przedłużyć termin wypłaty odszkodowania?

Prawo pozwala przedłużyć ubezpieczycielowi wypłatę odszkodowania o 14 dni, jeśli istnieją ważne powody, przez które nie jest on w stanie zakończyć czynności ustalających okoliczności wypadku przed 30 dniami. O przedłużeniu czasu wypłaty odszkodowania ubezpieczyciel musi poinformować poszkodowanego pisemnie, a także wypłacić mu bezsporną część odszkodowania.

Bezsporna cześć odszkodowania to kwota, co do której ubezpieczyciel nie ma wątpliwości. Jej wysokość nie może ulec zmianie w toku dalszego postępowania. Prawo określa, że likwidacja szkody może trwać maksymalnie do 90 dni.

Postępowanie sądowe a odszkodowanie od ubezpieczyciela

Podane wyżej terminy mogą ulec wydłużeniu, jeśli sprawca wypadku jest oskarżany przez prokuratora i sprawa jest na wokandzie sądu.  W takich okolicznościach poszkodowany musi się liczyć z tym, że ubezpieczyciel będzie czekał z wypłatą odszkodowania do zakończenia sprawy karnej.

Przekroczenie terminów wypłaty odszkodowania – co zrobić?

Jeżeli ubezpieczyciel przekracza termin wypłaty odszkodowania, należy poinformować go o tym fakcie pisemnie. Pismo można wysłać już w pierwszym dniu przekroczenie ustawowego terminu. Dobrze jest zażądać w nim odsetek za zwłokę, wynoszą one 13% w skali roku. Jeśli pismo nie poskutkuje, skargę można złożyć do Rzecznika Finansowego, a w przypadku rażącego przekroczenia terminu do KNF-u, który może nałożyć na towarzystwo ubezpieczeniowe karę finansową.

 

Dalsze niezakończone leczenie a odszkodowanie za wypadek komunikacyjny

0

Wypadek samochodowy może mieć wpływ na dalsze życie poszkodowanego. Nie wszystkie doznane w jego trakcie urazy da się wyleczyć. Niekiedy wypadek powoduje, że z bólem osoba poszkodowana musi zmagać się do końca życia. Czasem zdarza się też, że nie od razu ujawniają się choroby i urazy, które są wynikiem wypadku. Wielu poszkodowanych zmaga się również z długotrwałym leczeniem, które na początku nie przynosi skutku. Jak takie sytuacje wpływają na odszkodowanie oraz jego wysokość? Czy można ubiegać się o wypłatę dodatkowych świadczeń od ubezpieczyciela? Zobacz odpowiedzi na te pytania.

Część chorób i urazów może pojawić się dopiero kilka miesięcy czy tygodni po wypadku – wtedy, gdy poszkodowany uzyskał już odszkodowanie od ubezpieczyciela. Niekiedy początkowe objawy powypadkowe są trudne do zidentyfikowania i lekarze dopiero po dłuższym czasie są w stanie określić chorobę. Niestety takie sytuacje zdarzają się w przypadku poważnych urazów i chorób, np. epilepsji pourazowej, zespołu stresu pourazowego, demencji pourazowej czy pourazowej neuropatii nerwu wzrokowego.

Zadośćuczynienie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Osoby, które doświadczyły wyżej wymienionych sytuacji, mogą starać się o wypłatę zadośćuczynienia. Jego wysokość uzależniona jest od cierpień, których doznał poszkodowany oraz wpływu, jaki wypadek miał na dalsze życie i funkcjonowanie. O zadośćuczynienie można się starać nawet w przypadku, kiedy jedno zostało już wypłacone lub jeśli pierwszy wniosek o przyznanie takie świadczenia jest właśnie rozpatrywany.

Poszkodowany, który już wcześniej złożył wniosek o zadośćuczynienie i je otrzymał od ubezpieczyciela, w nowym piśmie musi wyjaśnić, dlaczego stara się o nie ponownie oraz zmienić kwotę, o którą wnioskuje. W przypadku, jeśli wniosek o zadośćuczynienie jest rozpatrywany, poszkodowany ma prawo dołączyć do niego dokumentację wskazującą na pogorszenie się stanu zdrowia i wskazać nową kwotę zadośćuczynienia, o którą chce się ubiegać.

Renta za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Jeśli w wyniku wypadku doznało się uszczerbków na zdrowiu sprawiających, że nie można powrócić do wykonywanego zawodu lub podjąć pracy zarobkowej istnieje możliwość starania się o rentę. Świadczenie to może być wypłacane zarówno z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Renta jest świadczeniem wypłacanym comiesięczne. Może mieć charakter stały lub okresowy. Wysokość renty wypłacanej przez ubezpieczyciela może zostać zwiększania, jeśli w toku leczenia okaże się, że stan zdrowia poszkodowanego się pogorszył. Należy zaznaczyć, że renta stała przyznawana jest bezterminowo i przysługuje wtedy, gdy wiadomo, że stan zdrowie nie ulegnie poprawie.

Ubezpieczyciel sprawcy może również zdecydować o przydzielaniu renty z tytuł zwiększonych potrzeb. Takie świadczenie obejmuje koszty związane z wizytami u specjalistów, rehabilitacją, zakupem leków, zakupem środków hipicznych oraz przyrządów niezbędnych poszkodowanemu np. wózka inwalidzkiego czy chodzika, kupnem protez, zapewnieniem stałej opieki osobie poszkodowanej np. wynajęciem pielęgniarki. W celu przyznania renty z tytułu zwiększonych potrzeb poszkodowany musi udowodnić firmie ubezpieczeniowej, że faktycznie wydaje te sumy na leczenia. Konieczne będzie więc przedstawienie rachunków i faktur za świadczone usługi medyczne.

Odszkodowanie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Poszkodowany od ubezpieczyciela sprawcy może uzyskać również odszkodowanie za wypadek komunikacyjny. Świadczenie to wypłacane jest na podstawie tabel, w którym każdy uraz ma przypisana wartość procentową uszczerbku na zdrowiu. Im jest ona wyższa, tym większe odszkodowanie się otrzymuje. Jeżeli zaraz po wypadku nie ma możliwości ustalenia, jak rozległy jest uraz lub z biegiem czasu ujawniają się nowe urazy, poszkodowany może wnioskować o dopłatę do odszkodowania. Pismo należy kierować do ubezpieczyciela i jasno w nim wskazać pogarszanie się stan zdrowia.

Poszkodowani starać się o odszkodowanie z OC sprawcy muszą pamiętać, że świadczenia obejmują nie tylko w urazach i chorobach. Złamana ręka, noga czy biodro to nie jedyne konsekwencje wypadków komunikacyjnych. Bardzo często osoby poszkodowane muszą zmagać się również z psychicznymi skutkami wypadków komunikacyjnych. Strach przed jazdą samochodem, depresja z powodu oszpecenia  to także podstawy do ubiegania się o rekompensaty finansowej wypłacane z OC sprawcy wypadku.

Jak uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Odszkodowanie za uszczerbki na zdrowiu otrzymuje się na tych samych zasadach co w przypadku szkód materialnych. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie roszczenia do firmy ubezpieczeniowej i odpowiednie jego udokumentowanie. Na odpowiedź czekać się standardowo 30 dni. Jeśli polubowne rozwiązanie sprawy nie wchodzi w grę, poszkodowany może udać się do sądu. To rozwiązanie poleca wielu specjalistów. Zazwyczaj w toku procesu sądowego uzyskuje się o wiele wyższe sumy odszkodowań, a ubezpieczyciele spełniają większość roszczeń poszkodowanych. Jednak, że o wiele lepszą i szybszą droga jest zwyczajne porozumienie się z ubezpieczycielem na drodze negocjacji.

 

Jak odzyskać odszkodowanie z OC sprawcy kolizji?

0

Kolizje samochodowe zdarzają się bardzo często. Wystarczy chwila nieuwagi, zła pogoda czy zagapienie się na drodze i już możemy wjechać w tył samochodu stojącego przed nami. Mówi się, że nie ma kierowcy, który nie przeżył kolizji. O ile sprawa ogranicza się tylko do niej, nie ma się co martwić. W kolizjach cierpią bowiem tylko rzeczy materialne np. samochody, nie trzeba więc później długotrwale leczyć obrażeń powypadkowych czy zmagać się z traumą. Nie oznacza to jednak, że z OC sprawcy nie należy się nam żadne odszkodowanie za poniesione straty materialne. Wręcz przeciwnie, naprawa samochodu powinna być pokryta z polisy OC sprawcy. Jak jednak odzyskać taką rekompensatę? Sprawdźcie, co podpowiadamy w zakresie odzyskiwania odszkodowania z OC sprawcy kolizji.

Czym jest kolizja drogowa?

Pojęcie kolizji samochodowej nie istnieje w polskim prawodawstwie. W ustawach i kodeksach mogli spotkać się z wypadkiem drogowym. Przepisy mówią, że jest to zdarzenie, w którym więcej niż jedna osoba została ranna i jej leczenie trwa powyżej  7 dni. O wypadku mówimy też, gdy w wyniku zdarzenia osoby w nim uczestniczące straciły życie. Termin kolizji został opracowany przez policję i odnosi się do zdarzeń drogowych, w którym nie ucierpiały osoby, a tylko przedmioty nieożywione.

O co może się ubiegać poszkodowany w wypadku?

Kierowca lub pasażer, który został poszkodowany w wypadku sam musi określić, jakie roszczenia wysunie w stosunku do ubezpieczyciela sprawcy. O ile jest to tylko kolizja, to może on starać się przede wszystkim o zwrot koszt naprawy uszkodzonego pojazdu. Jednak to nie jedyne jego możliwości. Poszkodowany może również wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego, czy też holowania własnego pojazdu do zakładu mechanicznego. A to tylko niektóre z możliwości.

Osoby poszkodowane  w wypadkach samochodowych mają jeszcze większy zakres działania. Ubezpieczyciel oprócz tego, że powinien wypłacić odszkodowanie na straty materialne  spowodowane przez swojego Klienta, musi jeszcze poszkodowanemu zapewnić zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji. W przypadku poważniejszych wypadków samochodowych można mówić o zadośćuczynieniu czy wypłacaniu renty stałej lub okresowej.

Jak więc widać możliwości jest dużo, a sumy odszkodowań mogą być naprawdę wysokie. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otrzymać, należy przejść cały proces likwidacji szkody. Pierwsze etapy tego procesu rozpoczynają się już na miejscu zdarzenia. Jeżeli poszkodowany nie pominie żadnego z etapów i będzie stosował się do wytycznych ubezpieczyciela, z wypłatą odszkodowania nie powinno być problemu.

Co poszkodowany musi zrobić na miejscu kolizji lub wypadku?

Jeżeli po kolizji/wypadku nic nie zagraża bezpośredniemu życiu poszkodowanych, należy rozpocząć proces likwidacji szkody. W przypadku kolizji jej uczestnicy są zobowiązani do usunięcia pojazdów na pobocze, tak aby nie przeszkadzały innym samochodom w ruchu i ustalenie, kto był winny zdarzenia. Zazwyczaj nie ma z tym problemu i jeden z kierowców przyznaje się do sprawstwa. Jeśli jednak nikt nie chce się przyznać do winy, należy wezwać policję i poczekać, aż to ona ustali sprawcę i spisze notatkę ze zdarzenia. Gdy uczestniczymy w wypadku samochodowym, należy pozostawić na miejscu i oznaczyć je trójkątami ostrzegawczymi, a następnie spokojnie czekać na przyjazd policji.

Po zakończeniu procedury ustalającej winnego i spisaniem odpowiednich dokumentów (notatka policyjna lub oświadczenie o winie), należy  wykonać zdjęcia prezentujące szkody, jakie są wynikiem zdarzenia komunikacyjnego, a następnie odholować samochód do warsztatu. Międzyczasie można rozejrzeć się, czy na miejscu nie ma świadków zdarzenia, którzy mogliby potwierdzić wersję spisaną w oświadczenia lub notatce policyjnej. Jeśli są najlepszy pozyskać na nich namiary kontaktowe. Wyposażony w takie dane i informacje poszkodowany może zwrócić się do ubezpieczyciela sprawcy i zgłosić szkodę. Zgłoszenie może zastąpić telefonicznie.

Jak ubezpieczyciel likwiduje powstałą szkodę?

Po zgłoszeniu ubezpieczyciel ma 30 dni na zbadanie sprawy i ustalenie co się wydarzyło. Musi także sprawdzić, czy poszkodowany może otrzymać odszkodowanie i w jakiej wysokości. Cały proces odbywa się na podstawie przedstawionych dokumentów i dowodów, o których wspominaliśmy powyżej. Jeśli szkoda jest mała, ubezpieczyciel zaproponuje tzw. uproszczoną likwidację szkody. Proces ten trwa szybciej i polega na przesłaniu zdjęć przez poszkodowanego i telefonicznym uzgodnieniu szczegółów z na linii poszkodowany- firma ubezpieczeniowa.

W przypadku, gdy do ubezpieczyciela zgłaszamy się z roszczeniem związanym ze szkodą osobową, czyli uszczerbkiem na zdrowiu, proces jest taki sam. Zgłoszenie szkody należy dokonać telefonicznie, a następnie zgodnie z wytycznymi przesłać do ubezpieczyciela pismo wraz z załącznikami domagając się wypłaty świadczenia. Załączniki w tym wypadku są zarówno dokumenty mówiące o samym wypadku, jak i o procesie leczenia i rehabilitacji. Mowa tu nie tylko o karcie pacjenta, ale i rachunkach oraz fakturach za leczenie, leki, środki pielęgnacyjne, sprzęt rehabilitacyjny itp.

 

Kwota odszkodowania za nowy samochód

0

Każdy kierowca, kupując nowe auto chucha i dmucha na nie. Dba, aby było posprzątane, parkowane w bezpiecznym miejscu i nienarażone na obtarcia czy stłuczki. Jednak niekiedy nawet przy takich staraniach nowy samochód może ulec uszkodzeniu. Co więcej, są kierowcy, którym przydarzyła się kolizja zaraz po wyjechaniu z salonu samochodowego. W takich sytuacjach zdenerwowanie właściciela samochodu osiąga granicę krytyczną. Oprócz tego, że muszą zmagać się z ubezpieczycielem, to jeszcze ich nowy samochód został uszkodzony.  Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie odszkodowanie można otrzymać za nowy samochód?

Ile wynosi odszkodowanie za uszkodzenie nowego samochodu?

Zgodnie z przepisami prawa nie istnieją żadne zasady mówiącą o tym, jak wysokie odszkodowanie można otrzymać za stary lub nowy samochód. Każdy przypadek uszkodzenia pojazdu, który następuje w efekcie kolizji, jest oceniony i wyceniany indywidualnie. Stąd też trudno mówić nawet o widełkach cenowych. Oznacza to, że każdy samochód, który uczestniczy w kolizji czy wypadku, musi przejść ocenę rzeczoznawcy. To on na podstawie oględzin i kosztorysu szacuje wysokość odszkodowania. Wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie z OC sprawcy powinno wystarczyć na pokrycie wszelkich strat związanych z wypadkiem. Oznacza to, że rzeczoznawca, ustalając wysokość odszkodowania, nie bierze pod uwagę to jakie są rozmiary powstałej szkody oraz jakie są ceny części i naprawy pojazdu. Istotny wpływ ma również sama wartość samochodu.

Jak ustalić wartość auta do wypłaty odszkodowania?

Wartość auta to jeden z istotniejszych czynników wpływających na wysokość rekompensaty. W przypadku nowych samochodów wartość pojazdu jest dość prosta do ustalenia. Na jej poznanie istnieją dwa sposoby. Najprostszym jest faktura VAT, która została wystawiona przez dealera samochodowego. Kwota, która na niej widnieje, jest wartością samochodu. Należy jednak pamiętać, że obowiązuje ona jedynie przez pierwsze pół roku po wystawieniu dokumentu. Po upływie tego czasu firma ubezpieczeniowa, aby ustalić wartość samochodu, korzysta z programu kosztorysowego. Program ten ma również zastosowanie w przypadku, gdy samochód był wcześniej serwisowany lub naprawiany.

Właściciel nowego samochodu, który chce sprawdzić na własną rękę, jak wysokie odszkodowanie mu przysługuje, nie powinien kierować się informacjami udostępnionymi przez innych kierowców, którzy mieli podobne stłuczki. Wynika to z tego, że wartość nowego samochodu zawsze jest wyższa niż tego, który po drogach jeździ już jakiś czas. W związku z tym właściciel nowego samochodu otrzyma wyższe świadczenie, nawet jeśli zakres uszkodzeń był taki sam.

Szkoda całkowita nowego samochodu z salonu

Poważny wypadek czy kolizja może spowodować, że nawet nowy samochód prosto z salonu będzie się nadawał tylko na złom. Gdy tak się stanie, rzeczoznawca firmy ubezpieczeniowej orzeknie o szkodzie całkowitej. Oznacza to, że cena naprawy jest wyższa niż wartość samochodu. W przypadku aut prosto z salonu rzadko występują tego typu sytuacje, ale są one możliwe. W takim przypadku poszkodowany również ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Jego wysokość uzależniona jest od wartości samochodu w dniu wypadku oraz wartości wraku.

Przy orzeczeniu o szkodzie całkowitej nowego samochodu obowiązuje więc ta sama zasada co przy wypłacie odszkodowania za naprawy – im wyższa wartość samochodu, tym wyższa kwota rekompensaty. Trzeba jednak wiedzieć, że w przypadku odszkodowania za szkodę całkowitą jest ono różnicą w wartości nieuszkodzonego samochodu, a wraku. Wrakiem poszkodowany może dowolnie dysponować, np. sprzedając go.  Poszkodowany musi jednak pamiętać, aby dokładnie sprawdzić, czy ubezpieczyciel ma racje, orzekając o szkodzie całkowitej samochodu. W tym celu najlepiej jest powołać niezależnego rzeczoznawcę. Jeśli ma się jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, od decyzji firmy ubezpieczeniowej można się odwołać. W przypadku, gdy decyzja o szkodzie całkowitej jest właściwa, poszkodowany w myśl przepisów, może liczyć na pomoc towarzystwa ubezpieczeniowego w zagospodarowaniu wraku.

Wyższa kwota odszkodowania za nowy samochód

Z racji tego, że na wysokość odszkodowania z OC sprawcy, duży wpływa ma wycena  wartości samochodu na dzień wypadku, właściciele nowych pojazdów mogą liczyć na to, że otrzymają wyższą rekompensatę od ubezpieczyciela niż właściciela aut używanych. Różnice mogą wynosić nawet od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jednak sama wysokość odszkodowania zawsze zależy od rozmiaru szkód, za wgniecie nie czy rysę otrzyma się mniej pieniędzy niż w przypadku orzeczenia o szkodzie całkowitej. Właściciele nowych samochodów nie powinni także zapominać, że w ich przypadku proces likwidacji szkody przebiega w standardowym trybie. Nie obejdzie się bez dokumentacji fotograficznej zniszczeń oraz oświadczenia o winie sprawcy. Konieczny jest również kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym, które skieruje na miejsce zdarzenia rzeczoznawcę. O tych krokach nie można zapomnieć, ponieważ nawet w przypadku nowego samochodu można mieć problemy z uzyskaniem odszkodowania.

 

Dodatkowe pieniądze za odszkodowanie za wypadek drogowy

0

Poszkodowany, którego samochód ucierpiał w wypadku samochodowym przede wszystkim myśli o tym, aby naprawić pojazd. I ile usterka nie jest poważna, kwotę na jej naprawę może szybko wyłożyć z własnej kieszeni, ale zdarzają się też sytuacje, że naprawa samochodu po kolizji może wiele kosztować. Nie każdy kierowca ma na tyle wolnych funduszy, aby ją pokryć. Wtedy z niecierpliwością czeka na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. To ono ma pokryć koszty koniecznych napraw. Zobacz jak szybko uzyskać odszkodowanie za wypadek komunikacyjny.

Odszkodowanie za uszkodzony samochód, skąd jest wypłacane?

Poszkodowany, czyli właściciel uszkodzonego w wypadku lub kolizji samochodu o ile nie jest sprawcą zdarzenia, może wystąpić o odszkodowanie do firmy ubezpieczeniowej winnego. Firma ta na podstawie opłacanych przez sprawcę obowiązkowych składek na ubezpieczenie OC wypłacić rekompensatę za szkody. Z tytułu tego ubezpieczenia pokrywane jest także zadośćuczynienie za szkody osobowe, np. złamaną rękę czy zwichnięty obojczyk. W teorii wypłata odszkodowania za wypadek komunikacyjny jest bardzo prosta, jednak jest tak tylko w teorii. Jak pokazuje praktyka, firmy ubezpieczeniowe niechętnie chcą wypłacać wysokie odszkodowania. Do ich częstych praktyk należy zaniżanie kwoty świadczenia lub opóźnienie terminu jego wypłaty. Wszystko to sprawia, że poszkodowany nie może szybko uporać się z konsekwencjami wypadku, np. naprawić usterek w samochodzie. W związku z tym każdy kierowca powinien wiedzieć jakie kroki podjąć, aby przyspieszyć całą procedurę.

Krok 1: czynności, które należy podjąć na miejscu kolizji

Po kolizji (czyli zdarzeniu drogowym, w którym nie ma ofiar w ludziach) należy przede wszystkim skupić się na pozyskiwaniu dowodów. W przypadku, gdy winny całego zajścia nie ucieka od odpowiedzialności i decyduje się przyjąć rolę sprawcy na siebie, konieczne jest spisanie z nim odpowiedniego oświadczenia. Oświadczenie to będzie potwierdzeniem, co tak naprawdę się wydarzyło. Musi ono zawierać: dane uczestników kolizji, dane samochodów biorących w niej udział, dane ubezpieczyciela sprawcy kolizji oraz polisy OC, rysunek sytuacyjny, jasne oświadczenie o winie, opis zdarzenia, data i podpisy. Oprócz samego oświadczenia dobrze jest uzyskać numery telefonów od ewentualnych świadków samego zdarzenia lub też nagrania np. z monitoringu parkingowego. Poszkodowany koniecznie powinien wykonać dokumentację fotograficzną powstałych w samochodzie uszkodzeń.

W przypadku, gdy sprawa nie chce się przyznać do winy, odmówił podpisania oświadczenia, jest w stanie nietrzeźwym lub pod wyraźnym wpływem środków odurzających, a także, gdy uciekł z miejsca wypadku, należy wezwać policję. Wtedy to ona sporządza notatkę ze zdarzenia, która również jest przekazywana ubezpieczycielowi.

Krok 2: kontakt z ubezpieczycielem sprawcy i wycena szkód

Kolejny krok obejmuje skontaktowanie się z firmą ubezpieczeniową sprawcy wypadku w celu poinformowania ich o szkodzie, która nastąpiła. Zgłoszenie można wykonać telefonicznie, osobiście lub za pomocą strony www. W trakcie całej rozmowy należy poinformować ubezpieczyciela, gdzie znajduje się obecnie uszkodzony samochód. W to miejsce zostanie skierowany rzeczoznawca, który oceni rozmiar szkód. Należy pamiętać, że do czasu pojawienia się rzeczoznawcy i oględzin uszkodzonego pojazdu nie należy go naprawiać czy wymieniać części. Takie działania mogą spowodować, że towarzystwo ubezpieczeniowe obniży wartość rekompensaty.  W tym kroku jest również miejsce na przekazanie ubezpieczycielowi kompletu dokumentacji i dowodów z miejsca zdarzenia.

Krok 3: oczekiwanie na decyzje ubezpieczyciela

Po oględzinach i wycenie szkód przez rzeczoznawcę, a także przekazaniu firmie ubezpieczeniowej kompletu dokumentów przychodzi czas na oczekiwanie na decyzje. Ta powinna nadejść do 30 dni od daty zgłoszenia szkody. W tym terminie ubezpieczyciel zobowiązany jest również do wypłacenia świadczenia. Jeśli przypadek jest skomplikowany, wypłata może zostać przesunięta o 14 lub kolejne 60 dni. Maksymalnym terminem rozpatrzenia sprawny likwidacji szkody jest 90 dni. Termin ten dotyczy sytuacji, gdy w sadzie nie toczy się postępowanie ws. zdarzenia drogowego. Jeśli tak jest, wielu ubezpieczycieli  z wypłatą świadczenia czeka do jej zakończenia. O swoich decyzja ubezpieczyciel musi poinformować  poszkodowanego na piśmie. Oznacza to, że poszkodowany musi dostać pismo przyznające odszkodowanie, obniżające je, odrzucające wniosek o wypłatę roszczenia lub informujące o przedłużeniu postępowania. Brak takich pism świadczy o tym, że ubezpieczyciel nie działa zgodnie z prawem.

Co zrobić, jeśli sprawa nie ma ważnej polisy OC?

Posiadanie polisy OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, jeśli jednak zdarzy się, że sprawca wypadku jej nie ma lub uciekł z miejsca zdarzenia, wtedy poszkodowany zgłasza szkodę do wybranego, dowolnego ubezpieczyciela. Firma ubezpieczeniowa nie mogąc rozstrzygnąć sprawy, kieruje ją do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zajmuje się on rozpatrzeniem sprawy, jednak wypłaci odszkodowanie tylko za szkody na osobie, a nie na majątku poszkodowanego.

 

Regres ubezpieczeniowy: czym jest i jak działa?

0

O tym, że poszkodowany w kolizji czy wypadku samochodowym może starać się o odszkodowanie  polisy OC sprawcy, wie prawie każdy kierowca. Nie wiele osób zastanawia się jednak, jak wygląda sytuacja z drugiej strony, czyli sprawy wypadku. Jakie on ponosi konsekwencje za spowodowanie zdarzenia komunikacyjnego? Jedną z takich konsekwencji jest regres, czyli roszczenie firmy ubezpieczeniowej lub UFG względem sprawcy szkody. Roszczeni to dotyczy zwrotu wypłacanych poszkodowanemu środków pieniężnych. Regres ubezpieczeniowy dotyczy zarówno szkód majątkowych, jak i komunikacyjnych i występuje w polisach OC i AC.

Konsekwencje związane ze spowodowaniem kolizji samochodowej

W założeniu wykupione ubezpieczenie OC ma chronić kierowcę przed szkodami, które sam wyrządza. Regularnie opłacając składki OC, można liczyć się z tym, że w przypadku spowodowania wypadku czy kolizji odszkodowanie dla poszkodowanego wypłacić ubezpieczyciel. I zazwyczaj tak jest. Jednak czasem kierowca nie może unikać wszystkich negatywnych skutków swojego zachowania. Wykupowane ubezpieczenia  mają klauzule, które w pewnych sytuacjach zwalniają ubezpieczyciela z odpowiedzialności. Oznacza to, że ubezpieczyciel, chociaż wypłaci poszkodowanemu odszkodowanie to do zwrotu jego kosztów wezwie swojego klienta. Taka sytuacja nazywana jest regresem ubezpieczeniowym.

Kiedy obowiązuje regres ubezpieczeniowy?

Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela dokładnie opisane są w umownych, dlatego przed ich podpisaniem konieczne jest dokładne przeczytanie dokumentu. Nie mniej jednak są sytuacje, w których większość ubezpieczycieli stosuje regres. Należą do nich przede wszystkim te szkody, które zostaną wyrządzone umyślnie i celowo, np. zaaranżowane stłuczki, celowe uszkodzenia pojazdu. Firmy ubezpieczeniowej wyłączają swoją odpowiedzialność również wtedy, gdy kierowca powodujący wypadek był pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, ucieka z miejsca wypadku, spowodował wypadek kradzionym pojazdem, spowodował wypadek, prowadząc pojazd bez uprawnień.

Regres ubezpieczeniowy a brak polisy OC

Regres ubezpieczeniowy obowiązuje również tych, kierowców, którzy spowodowali wypadek, nie mając ważnego ubezpieczenia OC. Wtedy po zwrot odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu zwróci się do sprawcy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Należność względem UFG trzeba uregulować do 30 dni od doręczenia wezwania do zapłaty, w innym przypadku naraża się na proces sądowy. Po wyroku nakazującym zapłatę zobowiązania następuje egzekucja komornicza.

Przy jakich ubezpieczeniach obowiązuje regres ubezpieczeniowy?

Regres ubezpieczeniowy obowiązuje zarówno przy ubezpieczeniach OC, jak i AC. Dotyczy odszkodowań wypłacanych za szkody komunikacyjne oraz majątkowe. Regres ubezpieczeniowy może dotyczyć również osoby, która znajduje się poza stosunkiem ubezpieczenie. Oznacza to, że np. zalewając sąsiada (ponieważ zapomniało się zakręcić wodę w kranie) trzeba liczyć się z tym, że jego firma ubezpieczeniowa zwrócić się do ciebie po zwrot odszkodowania, któremu mu wypłaciła.

 

Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

0

Jedną z metod oceny szkody spowodowanej w wypadku czy kolizji jest metoda kosztorysowa. Opiera się ona na sporządzeniu przez rzeczoznawcę firmy ubezpieczeniowej kosztorysu. Na podstawie tego dokumentu ubezpieczyciel określa jakiej wysokości odszkodowanie winno być wypłacone poszkodowanemu. Należy pamiętać, że prawo do wglądu w kosztorys ma również strona poszkodowana. Właściciel samochodu zniszczonego w czasie kolizji może sprawdzić, czy dokument zawiera wszystkie pozycje i jest profesjonalnie sporządzony. Jednak, aby to ocenić, konieczne jest posiadanie wiedzy w zakresie tego, co powinien zawierać kosztorys. Zdobycie jej nie jest zbyt trudne, ponieważ każdy kosztorys tworzy się w oparciu o określony schemat. Zobacz, co powinien zawierać kosztorys powypadkowy.

Szczegółowa specyfikacja naprawy – z czego powinien składać się kosztorys powypadkowy?

Jednym z głównych elementów każdego kosztorysu jest szczegółowa specyfikacja naprawy. To właśnie ona mówi, jakie koszty poniesione zostały na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed wypadku. Co więcej, na podstawie szczegółowej specyfikacji naprawy ustalana jest też wysokość wypłacanej rekompensaty. Każdy poszkodowany powinien więc dokładnie sprawdzić ten element kosztorysu i zweryfikować, czy firma ubezpieczeniowa nie popełniła przy jego przygotowaniu błędu. Szczegółowa specyfikacja naprawy powinna zawierać:

  • Ilość oraz rodzaj operacji koniecznych do wykonania naprawy –  w tej pozycji powinny się znaleźć takie słowa jak wymiana, naprawa, regeneracja części, lakierowania elementów;
  • Części podlegające wymianie oraz naprawie wraz z ich cenami;
  • Jakość części, które zostały uwzględnione przy kalkulacji, ich producenta oraz dostawce; Liczbę, rodzaj oraz stawkę roboczogodziny koniecznej do przeprowadzenia naprawy uszkodzonego pojazdu; kosztorys powinien uwzględniać stawkę roboczogodziny wypracowanej przez mechanika, blacharze czy lakiernika, pozwala to zastosować w kalkulacji poszczególne stawki specjalistów, jeśli ubezpieczyciel przedstawia uśredniony czas, należy się odwołać od takiego dokumentu.

Jakość części zastosowanych w kosztorysie powypadkowym

Każdy poszkodowany w wypadku/kolizji samochodowej musi pamiętać, że ubezpieczyciel nie ma prawa stosować w samochodzie części zamiennych nieoryginalnych, jeśli przed wypadkiem takie nie były w nim zamontowane. Takie działanie jest jednak bardzo częste i ma na celu zaniżenie wartości odszkodowania. Stąd też otrzymując od ubezpieczyciela kosztorys, koniecznie trzeba sprawdzić jakość zastosowanych w trakcie naprawy części. Mówiąc o jakości części samochodowych, wyróżniamy 4 ich rodzaje

  • Części samochodowe O (oryginalne/serwisowe) – te części są rekomendowane i dostarczana przez koncerny samochodowe, to one je produkują lub zlecają to swoim podwykonawca, części O posiadają logo koncernu;
  • Części samochodowe Q – są to części, które w większości posiadają te same właściwości technicznego co części O; produkowane są przez dostawców na tzw. pierwszy montaż z użyciem tej samej technologii, co w przypadku produkowania części dla koncernów samochodowych; nie posiadają loga producenta i są dostępne w niezależnych hurtowniach i sieciach sklepów;
  • Części samochodowe P – części te odpowiadają jakością tym stosowane w trakcie montażu fabrycznego, jednak nie są dostarczane na pierwszy montaż, nie posiadają też loga producenta;
  • Części samochodowe Z – tak oznaczane są zamienniki, które nie zostały uwzględnione w powyższych kategoriach.

Błędny kosztorys ubezpieczyciela – jak go poznać?

Kalkulacja powypadkowa to podstawowy dokument mówiący o wysokości odszkodowania, dlatego tak ważna jest jego odpowiednie zweryfikowanie, a w przypadku stwierdzenia niezgodności ze stanem faktycznym odwołanie od niego. Poszkodowany przede wszystkim powinien zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel celowo nie zaniża  niektórych pozycji w kosztorysie. Podejrzane jest, jeśli kosztorys nie zawiera wyżej wymienionych pozycji. Przesłanką rodząca podejrzenia o zaniżone odszkodowanie jest również stwierdzenie szkodzie całkowitej lub w przypadku orzeczenia o szkodzie częściowej pomieszczenie szacowanych kosztów naprawy. W tym drugim przypadku objawia się to m.in. uwzględnieniem amortyzacji części samochodowych (czyli stopnia zużycia części w uszkodzonym samochodzie, które będzie trzeba wymienić), obniżonymi kosztami robocizny, zastosowaniem tanich zamienników części samochodowych zamiast tych oryginalnych i serwisowych.

Co zrobić jak ubezpieczyciel zaniża kosztorys?

Przede wszystkim, jeśli poszkodowanemu wydaje się, że ubezpieczyciel zaniża koszty naprawy, podane w kosztorysie musi on to sprawdzić. Może to zrobić na własną rękę lub przy pomocy niezależnego rzeczoznawcy. Koszt sprawdzenie to kilka tysięcy złotych, o ich zwrot można ubiegać się u ubezpieczyciela, jeśli wykaże się, że  pierwotny kosztorys był błędnie przygotowany. Po sprawdzeniu należy przedstawić firmie pismo reklamacyjne, które mówią o tym, że nie zgadzamy się z ich wyceną. W piśmie można także zażądać przeprowadzenia oceny szkód ponownie przez niezależnego eksperta.

 

ZOBACZ TEŻ