Jak postępujemy w razie szkody

0

Wypadek samochodowy lub kolizja drogowa, do której doszło nie z naszej winy, upoważnia nas od otrzymania odszkodowania z polisy OC sprawcy (o ile taką polisę sprawca posiada). Aby jednak móc odzyskać pieniądze za szkodę majątkową lub osobistą, której doświadczyliśmy, koniecznie jest skontaktowanie się z ubezpieczycielem winnego. Jak to zrobić? O czym trzeba pamiętać, rozmawiając z firmą ubezpieczeniową? Zobacz, jak postępować w razie szkody.

Jak postąpić w przypadku kolizji lub wypadku?

O tym, jak postąpić w przypadku kolizji lub wypadku drogowego w szczegółach możecie przeczytać TUTAJ. W dzisiejszym artykule skupimy się na tym, jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi  sprawcy całego zdarzenia. Można to zrobić, gdy sprawca przyznawał się do winy oraz podpisała oświadczenie o sprawstwie kolizji. To w nim podaje on swoje dane, dane pojazdu oraz informuje, w której firmie wykupił ubezpieczenie OC. Oświadczenie jest też jednym z dokumentów wymaganych do zgłaszania szkody u ubezpieczyciela.

Kto powinien zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Zgodnie z prawem obowiązek poinformowania ubezpieczyciela o zdarzeniu ciąży zarówno na sprawcy, jak i na osobie, która w wyniku wypadku została poszkodowana.

05

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Najprostszą drogą zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela jest wykonanie telefonu pod wskazany na stronie www adres infolinii. Przed rozmową należy przegotować sobie dane identyfikacyjne, czyli numer polisy, numer rejestracyjny pojazdy lub numer VIN pojazdu. Konieczne będzie podanie przebiegu całego zdarzenia, stąd też dobrze sobie go spisać w punktach lub mieć przed sobą oświadczenie sprawcy kolizji. Dobrze jest też poinformować pracownika ubezpieczalni, jakimi dowodami się dysponuje np. dokumentacją fotograficzną. W czasie rozmowy z ubezpieczycielem możemy zostać poproszeni o przedstawienie dokładnego wykazu uszkodzeń pojazdu, który uczestniczył w wypadku. Jeżeli jednym z naszych dowodów są zeznania świadków, ubezpieczyciel na pewno poprosi o przekazanie danych kontaktowych do nich (adres, numer telefonu, imię i nazwisko) – stąd też trzeba zadań, aby posiadać takie informacje i zebrać je od ewentualnych świadków zaraz po zdarzeniu.

Policja na miejscu kolizji – jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Kiedy na miejsce wypadku lub kolizji wzywa się policję, to ona sporządza notatkę mówiącą o winie kierowcy jednego z pojazdów. Chociaż policja na miejscu kolizji nie zawsze jest konieczna, to bezwzględnie należy ją wezwać, jeśli sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności i odmawia podpisania oświadczenia o winie,  zachodzi podejrzenie, że chce podać błędne dane, nie posiada ubezpieczenia OC, jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, posiada pojazd kredytowany przez bank lub będący w leasingu. Na miejsce zdarzenia bezwzględnie należy też wezwać policję, jeśli w jego ramach ucierpiał kierowca, pasażer lub osoby trzecie, wtedy to wydarzenie  kolizji przekształca się  wypadek.  Należy pamiętać, że o wypadku również należy poinformować ubezpieczyciela.

odszkodowanie z oc sprawcy

 

Jak dochodzić swojego odszkodowania

0

Wystąpienie o odszkodowanie z tytułu OC sprawcy wypadku nie zawsze oznacza, że takie się otrzyma. Bardzo często zdąża się, że ubezpieczyciel odrzuca wniosek poszkodowanego, uważając go  za niezasadny. Zdarzają się również sytuacje, w których ubezpieczyciel znacząco zaniża wysokość przyznanego odszkodowania. Wtedy poszkodowany często traci grunt pod nogami i nie wie jakie dalsze kroki podjąć. Należy jednak pamiętać, że odmowa lub zaniżenie wysokości odszkodowania nie musi być decyzją ostateczną. Poszkodowany może się od niej odwołać i dalej walczyć o swoje. W tej walce ważna jest jednak znajomość praw, jako przysługują klientowi ubezpieczalni. Zobacz jak dochodzić swojego ubezpieczenia.

Jakie dokumenty ubezpieczyciel musi przekazać poszkodowanemu?

Ubezpieczyciel, podejmują decyzję o nie wypłacie lub częściowej wypłacie odszkodowania zobowiązany jest swoją decyzję przedstawić na piśmie. W piśmie tym oprócz decyzji firma ubezpieczeniowa musi również wskazać jej przyczyny i poprzeć ją argumentami. Co więcej, ubezpieczyciel zobowiązany jest do zapoznania klienta ze wszystkimi dowodami na podstawie, których wydał swoją decyzję. Oznacza to, że poszkodowany może zapoznać się z protokołami oględzin, wycenami kosztorysami i opiniami ekspertów.

Co zrobić jak ubezpieczyciel twierdzi, że nie doszło do szkody?

Jednym z częstych powodów decyzji odmownych jest fakt, że ubezpieczyciel oświadcza, że w podanych przez poszkodowanego okolicznościach nie mogło dojść do podanych w wykazie uszkodzeń pojazdu. Przy takim stanowisku ubezpieczyciela poszkodowany powinien zażądać powołania niezależnego rzeczoznawcy z dziedziny techniki samochodowej i ruchu drogowego. To on będzie oceniał, czy stanowisko firmy ubezpieczeniowej jest słusznie, czy nie. O niezależnego rzeczoznawcę można wnioskować zarówno wtedy, gdy taki nie brał udziału w postępowaniu likwidującym szkody, jak i wtedy, gdy nie zgadza się z opinią rzeczoznawcy powołanego przez ubezpieczyciela. Ekspertyzę szkód można też wykonać na własny rachunek i przedstawić ją ubezpieczalni.  Jeżeli nie zostanie ona uwzględniona i spór nie będzie rozstrzygnięty, jedyną drogą starania się o odszkodowania jest ta sądowa.

Co zrobić jak ubezpieczyciel zaniża wysokość ubezpieczenia?

Problemem, z jakim zmagają się poszkodowani, jest również zaniżenie wyceny wartości rynkowej pojazdu, kosztów robocizny, części zamiennych lub innych ustaleń faktycznych. Poszkodowany, który jest w takiej sytuacji, powinien zażądać, powołania rzeczoznawcy przez ubezpieczyciela lub też sam go polować. Jeżeli przedstawiona przez niego opinia nie zostanie zaakceptowana przez ubezpieczyciela, to tak jak w pierwszym przypadku należy skierować sprawę na drogę sądową.

odszkodowanie z oc sprawcy

Co zrobić jak ubezpieczyciel zaniża koszt holowania?

Kolejny problem, z jakim można się spotkać,starając się o uzyskanie odszkodowania z tytułu wykupionych polis, jest zaniżanie ceny wykonanej usługi np. holowania samochodu. Ubezpieczyciel, powołując się na to, że wydana kwota jest nieadekwatna do wartości rynkowej, wypłaca wtedy tylko część kosztów. W tym wypadku należy samodzielnie dokonać analizy podobnych usług na terenie, na którym odbywała się usługa. Jeśli rzeczywiście okaże się, że cena, która się zapłaciło, jest zawyżona, to ubezpieczyciel ma prawa wypłacić kwotę będąca równowartością średniej ceny tego typu usług.

Szkoda wyrządzona przez pasażera pojazdu – odszkodowanie z OC?

0

Szkody, jakich może doznać samochód, nie zawsze wynikają ze stłuczki, kolizji czy wypadku. Uszkodzić może go nie tylko inny samochód, ale i pasażer, który np. nieuważnie wysiada lub wsiada do drugiego pojazdu, zaparkowanego obok naszego. Aby takie uszkodzenie powstało, potrzebna jest tylko chwila nie uwagi. I chociaż zazwyczaj uszkodzenia spowodowane przez pasażera nie są duże, to często i tak wymagają wizyty w warsztacie samochodowym. Pozostaje tylko pytanie, kto zapłaci za tą wizytę. Jak bowiem pokazuje praktyka, dochodzenie odszkodowania od pasażera nie jest takie proste i łatwe, jak mogłoby się wydać.

Szkoda parkingowa z winy pasażera

Szkody parkingowe z winy pasażera to najczęściej uszkodzenia karoserii na drzwiach. Uderzenie drzwiami o drzwi jest powszechną usterką. Zazwyczaj większość kierowców w przypadku takiego zdarzenia postępuję standardowo, tak jak przy każdej kolizji. Spisuje oświadczenie o winie sprawcy, a następnie zgłasza się do ubezpieczyciela, licząc, że sprawę uda się szybko załatwić. I tu może spotkać ich pierwsze rozczarowanie. Ubezpieczyciel bowiem może (i zazwyczaj to robi) odmawia wypłaty ubezpieczenia z OC sprawcy. O więcej jego działanie jest zgodne z prawem.

Szkoda parkingowa z winy pasażera – kiedy można liczyć na odszkodowanie?

W przypadku szkody parkingowej z winy pasażera ubezpieczyciele zazwyczaj odmawiają wypłaty odszkodowania. Robią tak na postawie art. 34 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Artykuł ten mówi, że odszkodowanie z tytułu polisy OC przysługuje tylko wtedy, gdy do szkody pojazdu mechanicznego przyczynił się właściciel lub kierujący. Na tej podstawie prawnej ubezpieczyciel nie zwraca kosztów napraw samochodów uszkodzonych przez pasażerów. Robi to tylko wtedy, jeśli kierowca lub właściciel samochodu pośrednio, lub bezpośrednio przyczynił się do powstania szkody.

Są jednak takie sytuacje, kiedy musi to robić. Zalicza się do nich ta, kiedy pasażer powodujący szkodę jest właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu. Na odszkodowanie możemy też liczyć, jeśli pasażer jest dzieckiem do lat 13 kierowcy lub posiadacza samochodu. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku innych osób, za którą kierujący/właściciel ponosi prawną odpowiedzialność.

Jak dochodzić odszkodowania od pasażera za stłuczkę parkingową?

Jeśli pasażer nie jest ani kierowcą, właścicielem/współwłaścicielem pojazdu ani dzieckiem, którego z nich, to ubezpieczyciel nie wypłaci pieniędzy z OC. Jedyną opcją jest więc ubieganie się o zwrot pieniędzy za szkodę bezpośrednio od pasażera. Oznacza to albo polubowne załatwienie sprawy, albo wejście na drogę sądową. Jednak, aby to zrobić, należy posiadać dane identyfikacyjne pasażera oraz podpisać z nim oświadczenie o winie. Sytuacja jest prostsza, kiedy pasażer posiada ubezpieczenie OC na życia, wtedy można z niego skorzystać. Należy jednak pamiętać, że wypłata odszkodowania z niego nie będzie możliwa, jeśli np. drzwi z ręki pasażera wyrwie silny podmuch wiatru lub też przyczyną będą inne siły wyższe. Wtedy szkodę należy naprawić z własnej kieszeni, ponieważ żadne odszkodowanie nam nie przysługuje.

odszkodowanie z oc sprawcy

 

Brak danych sprawcy wypadku a odszkodowanie. Kto zapłaci za skutki kolizji?

0

Nie wszyscy winni kolizji, stłuczki czy wypadku poczuwają się do winy. Z policyjnych statystyk wynika, że nadal wielu kierowców, którzy spowodowali je, ucieka z miejsca zdarzenie, tym samym nie pozostawiając do siebie żadnego kontaktu. Poszkodowany w takim zdarzeniu nie wie więc, gdzie i u kogo ma ubiegać się za powstałe szkody. Często tacy poszkodowani uważają, że nie mają możliwości uzyskania odszkodowania. Czy jednak naprawdę tak jest? Sprawdź, czy należy ci się odszkodowanie i jak je uzyskać.

Co zrobić jak sprawca uciekł z miejsca wypadku?

Jeżeli sprawca uciekł z miejsca wypadku, w pierwszych krokach należy spróbować go ustalić. Pomocne w tym mogą być relacje świadków zdarzenia, jeśli tacy są lub zapisy z parkingowego monitoringu. Powstałą szkodę należy też zgłosić na policję, która zajmie się poszukiwaniem i ukaraniem winnego. Czasem jednak te działania przedłużają się lub są nieskuteczne, a szkodę trzeba naprawić. Porysowana karoseria czy inny uszczerbek nie będzie przecież czekał na wykrycie sprawcy zdarzenia. Wtedy powstaje pytanie, kto ma pokryć koszty naprawy. Z racji tego, że sprawca nie zostawił żadnych danych, nie można skontaktować się z jego ubezpieczycielem i starać o odszkodowanie z jego polisy OC.

Ustalenie winnego wypadku, gdy sprawca uciekł?

Nawet jeżeli sprawca zdarzenie ucieka, poszkodowany nie może sobie pozwolić na brak ustalenia winnego całego zajścia. W przypadku braku obecności winnego, sprawcę wypadku ustala przybyła na miejsce policja. Może to ona zrobić na podstawie poszlak lub przesłuchania świadków. Do dokumentowania szkód oraz poszlak wskazujących na winnego zobowiązany jest również poszkodowany. Może on np. wykonać dokumentację zdjęciową uszkodzonego samochodu.

Gdzie zgłosić stłuczkę, jeśli sprawca uciekł?

Poszkodowany w zdarzeniu powinien również jak najszybciej zgłosić sprawę ubezpieczycielowi. Może to zrobić jeszcze przed oficjalnym zamknięciem śledztwa przez policję. Z racji tego, że nie wie się jaki ubezpieczyciel obsługuje sprawcę, szkodę można zgłosić do dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego, np. tego, w którym ma się wykupioną polisę. Obowiązkiem każdego ubezpieczyciela będzie przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego, które obejmuje również wskazanie winnego. Jeśli okaże się to nie możliwe (a tak zazwyczaj jest), akta sprawy zostaną przekazane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Instytucja ta zajmuje się wypłatą odszkodowań w sytuacji, kiedy nie da się zintensyfikować sprawcy. Jeżeli jako poszkodowany, kwalifikujesz się do otrzymania odszkodowania, Fundusz wypłaci je w terminie do 30 dni od daty otrzymania akt sprawy. Niestety na wypłatę odszkodowania z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma szansę mało osób. Wynika to z tego, że instytucja ta pokrywa tylko odszkodowanie w zakresie szkód powstałych na osobie, a nie na majątku. Jako szkodę na majątku rozumie się właśnie uszkodzenia pojazdu mechanicznego. W tak więc, jeśli tylko on ucierpiał, poszkodowany nie otrzymuje żadnych pieniędzy. Od ubezpieczyciela może jedynie liczyć na wypłatę autocasco, jeśli taką polisę wykupił wcześniej.

 

Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma racji?

0

Zgodnie z logiką każdy poszkodowany powinien otrzymać od ubezpieczyciela odszkodowanie. Niestety nie zawsze tak jest. Firmy ubezpieczeniowe doszukują się kruczków prawnych oraz okoliczności, które pozwalają na obniżenie lub całkowite niewypłacenie należnego odszkodowania. Jednak poszkodowany nie musi zgadzać się z ich negatywną decyzją. Nawet otrzymując ją, ma możliwość odwołania się od niej. Mowa to nie tylko o reklamacji, ale także o skorzystaniu z pomocy Rzecznik Finansowego lub wystąpieniu na drogę sądową. Zobacz co zrobić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma przy tym racji.

Odwołanie od negatywnej decyzji firmy ubezpieczającej

Jeżeli firma ubezpieczająca odmówiła wypłaty odszkodowania, pierwszym krokiem powinno być napisanie odwołania. Do prawa do odwołania ma każdy klient, który czuje, że ubezpieczyciel nie ma racji w zakresie swojej decyzji. Odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela jest bezpłatne i nie powoduje żadnych negatywnych konsekwencji. W następstwie odwołania ubezpieczyciel nie może ukarać poszkodowanego czy odebrać wcześniej wypłaconej bezspornej kwoty odszkodowania.

Odwołanie od decyzji firmy ubezpieczeniowej można złożyć do 3 lat, od kiedy otrzymało się od ubezpieczyciela informacje o decyzji negatywnej co do wypłaty odszkodowania. Chociaż czas jest długi, to lepiej jednak z roszczeniem wystąpić od razu. Roszczenie to nazywa się reklamacja.

Jak napisać reklamację do firmy ubezpieczeniowej?

Reklamacja do firmy ubezpieczeniowej powinna być oficjalnym dokumentami. Należy wysłać ją listem poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. W jej treści należy opisać przebieg zdarzenia, za które domagamy się odszkodowania oraz uzasadnić, dlaczego nie zgadza się z pierwotną decyzją ubezpieczyciela. Należy też wspomnieć o tym, czego się oczekuje od niego.

Ile czasu ma ubezpieczyciela na rozpatrzenie reklamacji?

Ustawowy okres rozpatrzenia reklamacji przez ubezpieczyciela to 30 dni. Termin ten w skomplikowanych sytuacjach może ulec wydłużeniu do 60 dni. Przekroczenie tego terminu oznacza, że reklamacja została rozpatrzona na korzyść poszkodowanego.

Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

W przypadku, gdy reklamacja nie poskutkowała i ubezpieczyciel nadal odmawia wypłaty odszkodowania. Po pomoc można się zwrócić do Rzecznika Finansowego. Należy pamiętać, że może on pomóc jedynie w sytuacji, gdy wykorzystało się drogę postępowania reklamacyjnego. Do rzecznika należy wysłać całość korespondencji i akt sprawy z dokładnym opisem sytuacji. Rzecznik Finansowy może podjąć się pozasądowego rozwiązania sporu, na drodze mediacji. Bezstronnym mediatorem jest rzecznik, który dąży do tego, aby obydwie strony się porozumiały. Opłata za pomoc Rzecznika Finansowego wynosi 50 zł.

Pozew sądowy przeciwko ubezpieczycielowi

Ostatnią i ostateczną drogą odwołania się od decyzji firmy ubezpieczeniowej jest założenie sprawy sądowej z powództwa cywilnego. Osoba, której nie stać na wynajęcie kancelarii adwokackiej może prosić sąd o zwolnienie z kosztów sądowych i ustanowienie pełnomocnika z urzędu. Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy Federacji Konsumentów.

 

Na jak długo przysługuje samochód zastępczy z OC sprawcy?

0

Wypadek drogowy to zły sen każdego kierowcy. I to nie tylko ze względu na możliwy uszczerbek na zdrowiu, ale i problemy z egzekwowaniem, tego co należy się poszkodowanemu. Jeśli samochód został uszkodzony to przysługuje Ci samochód zastępczy z OC sprawcy. Zobacz, na jak długo poszkodowanemu przysługuje samochód zastępczy z OC sprawcy?

Firma ubezpieczeniowa żąda zwrotu samochodu zbyt szybko?

Samochód zastępczy przysługuje na tak długo, aż zostanie naprawiony Twój samochód. Jednak firma ubezpieczeniowa może zażądać zwrotu samochodu dużo wcześniej. Czy mają do tego prawo? Tak.

Jednak możesz z nimi negocjować, przedstawić własne argumenty, które mogą zmienić czas zwrotu samochodu zastępczego.

Zanim podejmiesz argumentację, warto się zastanowić nad wskazaniem konkretnych przyczyn, dla których potrzebujesz samochodu na dłuższy czas. Jedną z najbardziej powszechnych jest niemożliwość użytkowania własnego samochodu ze względu na uszkodzenie wymagające długiej naprawy. Jeśli firma ubezpieczeniowa żąda zwrotu na dwa tygodnie przed końcem naprawy Twojego auta – poinformuj go o tym. Wspomnij również, dlaczego jest Ci tak bardzo potrzebny, z pewnością jest to Twój codzienny środek lokomocji do pracy – pozbawiając Cię samochodu, utrudniają Ci dotarcie do pracy. Pamiętaj, że ubezpieczyciel nie może cię zmusisz do korzystania z komunikacji publicznej. 

Mimo powyższych argumentów firma ubezpieczeniowa może jednak nakazać oddania samochodu. W tej sytuacji nie jesteś jednak na straconej pozycji – możesz wynająć samochód na potrzebny czas, poprosić o wystawienie faktury i napisać odwołanie do firmy ubezpieczeniowej. Pamiętaj jednak, żeby samochód, który wybierzesz był podobnej jakości, jak ten Twój naprawiany.

Gdy firma ubezpieczeniowa otrzyma odwołanie nie od Ciebie wymagać podania dodatkowych argumentów, po ich stronie leży teraz udowodnienie i przedstawienie dlaczego mieliby Ci nie zwrócić pieniędzy za czas wynajmu samochodu.

A jeśli samochód nie nadaje się już do naprawy?

To również masz prawo do samochodu zastępczego. Oczywiście na innych warunkach. Z OC sprawcy otrzymasz pojazd zastępczy na czas, jaki jest potrzebny, aby kupić nowy samochód. Nowy samochód! Skąd weźmiesz na to pieniądze?

W przypadku wypadku, w którym auto zostało uszkodzone w takim stopniu, że wartość naprawy przewyższa koszt samego pojazdu mówi się o szkodzie całkowitej. W takiej sytuacji otrzymasz odszkodowanie, z którego będziesz mógł pokryć koszt zakupu nowego samochodu. Możesz również sprzedać wrak, co również podniesie budżet na zakup nowego pojazdu.

Do czasu zakupu nowego pojazdu masz prawo do samochodu zastępczego. Warto jednak uważać, aby decyzja o kupnie nie trwała zbyt długo. Przedłużający się czas wyboru nowego samochodu może być podstawą żądania zwrotu pojazdu zastępczego.

Choć poruszanie się zastępczym samochodem jest komfortowe, to już zbyt długi czas jego użytkowania zazwyczaj niepokoi firmę ubezpieczeniową. Warto do tego podejść z rozsądkiem i korzystać z samochodu zastępczego jedynie tak długo, jak jest to konieczne, zwłaszcza dla własnego spokoju.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

0

Wielkość kwoty ubezpieczenia po otrzymaniu wyceny zazwyczaj przyprawia o mały zawał serca. Co więcej wiele osób uważa, że i tak z ubezpieczenia nie pokryje się kosztów powstania szkody. Otrzymana wycena nie jest jednak ostateczna, można napisać odwołanie od decyzji. Jak? Już podpowiadamy! Sprawdź 5 rzeczy, o których musisz pamiętać odwołując się od decyzji ubezpieczyciela.

Odwołanie przysługuje od każdej decyzji ubezpieczeniowej i masz do tego prawo. A nawet decyzja odmowna nie zamyka Ci drogi do walczenia o adekwatną wysokość odszkodowania – możesz podjąć kolejne kroki.

Kiedy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Najlepiej działać szybko, od razu po otrzymaniu wyceny. Czas na zgłoszenie odwołania jest jednak dłuższy i trwa 3 lata od otrzymania pisemnej informacji od ubezpieczyciela w sprawie wyceny szkody. Szybkie zgłoszenie odwołania do ubezpieczyciela pozwala również na dokładniejsze zbadanie sprawy. A co najważniejsze pozwala na krótsze czekanie na odpowiedź firmy ubezpieczeniowej i otrzymanie ubezpieczenia.

Czas przedawnienia sprawy może się jeszcze wydłużyć do 20 lat, jeśli uszkodzenie pojazdu powstało wskutek przestępstwa.

W jakiej formie złożyć odwołanie?

Odszkodowanie możesz złożyć na trzy sposoby: ustnie w oddziale lub przez telefon, mailowo oraz tradycyjną pocztą. Najbezpieczniejszym sposobem jest wysyłka listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, gwarantuje to, że odwołanie nie zagubi się, nie wpadnie do spamu, czy nie zostanie zapomniane.

Odwołanie pisemne do ubezpieczyciela stanowi też dokumentację, która może być potrzebna w późniejszym etapie dochodzenia właściwej wysokości odszkodowania.

Co zawrzeć w odwołaniu?

Na wstępie określ dokładnie czego dotyczy odwołanie, aby zachować czytelność pisma, w skrócie przestaw pismo, które otrzymałeś od firmy ubezpieczeniowej. Dodaj, że zgodnie z przepisami masz prawo do odwołania i właśnie chcesz z tego prawa skorzystać. Powołaj się na ustawę o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym z 5 sierpnia 2015 r. Powoływanie się na przepisy w takich sprawach zawsze działa na Twoją korzyść.

Przedstaw argumenty za tym, że powinieneś otrzymać wyższe odszkodowanie. I nie mogą być to argumenty – opinie, ale rzeczywiste, potwierdzone wartości. Możesz np. odwołać się do rynkowej wartości Twojego uszkodzonego samochodu, podając ceny w jakich są teraz sprzedawane podobne modele i źródła, z których wziąłeś te informacje. Możesz podać linki do stron z aukcjami, na których znajdują się podobne pojazdy lub nawet samemu spróbować wystawić swój samochód na sprzedaż i wskazać ubezpieczycielowi, że uzyskałeś wyższą cenę niż firma ubezpieczeniowa proponuje w wycenie.

Jeśli w wycenie nie uwzględniono wszystkich kosztów naprawy lub zaniżono te koszty – przedstaw faktury lub wskaż rynkowe ceny za naprawę oraz same części.

Bardzo ważne, abyś wskazywał konkretne i sprawdzone argumenty, takie których podważenie jest bardzo trudne. Przejrzyście i konkretnie przygotowane odwołanie to już połowa sukcesu.

W odwołaniu możesz również zawrzeć ekspertyzę niezależnego rzeczoznawcy. Uzyskanie jej jest jednak płatne i nie może zostać uwzględnione w kosztach do zwrotu przez ubezpieczyciela. Opinia niezależnego rzeczoznawcy nie obliguje firmy ubezpieczeniowej do jej uwzględnienia i nie musi także na jej podstawie zmienić stanowiska i przystać na Twoje roszczenia.

Odwołanie napisz konkretnie i z szacunkiem, obrażanie ubezpieczyciela nikomu nie wyjdzie na dobre.

Ile będę czekać na odpowiedź?

Odpowiedź powinieneś otrzymać do 30 dni od otrzymania odwołania przez firmę ubezpieczeniową.  Co do zasady powinna być ona listowna, jednak jeśli zgodziłeś się na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną to może trafić na Twoją skrzynkę email.

W przypadku, gdy sprawa jest skomplikowana na odpowiedź możesz czekać do 60 dni, jednak firma ubezpieczeniowa ma obowiązek powiadomić Cię o tym, że czas na rozpatrzenie odwołania został przedłużony.

A jeśli nie otrzymasz odpowiedzi? Przyjmuje się, że jest to przyjęcie i zaakceptowanie odwołania przez ubezpieczyciela.

Decyzja odmowna. Czy to koniec?

Jeśli otrzymałeś decyzję odmowną możesz jeszcze zwrócić się ze sprawą do Rzecznika Finansowego, w celu uzyskania jeszcze wyższego odszkodowania. Możesz złożyć bezpłatny wniosek o interwencję lub płatny o pozasądowe rozwiązanie sporu.

W pierwszej sytuacji RF wystąpi do ubezpieczyciela w Twoim imieniu i rozpocznie się postępowanie skargowe, na którym zostaną przedstawione argumenty za podniesieniem Twojego odszkodowania. W tej sprawie wszelka korespondencja będzie trafiać także do Ciebie i będzie to stanowić dowód w ewentualnej sprawie przed sądem, jeśli twoje odwołanie nie przyniesie zamierzonego skutku.

Pozasądowe rozwiązanie sprawy obliguje RF do wystąpienia w roli mediatora między Tobą a ubezpieczycielem. Przedstawia on możliwe rozwiązania obu stronom.

Jeśli jednak ta droga również zawiedzie, można dalej rozwiązywać sprawę w Sądzie. Samo odwołanie oraz dokumenty, które powstały podczas prowadzenia sprawy przez Rzecznika Finansowego będą stanowić dowody.

Dziura w jezdni – kto odpowiada za uszkodzone auto?

0

Za uszkodzenie samochodu na dziurawej drodze możemy dochodzić odszkodowania. Nie jest to łatwa droga i nie zawsze kończy się sukcesem. Trzeba się bardzo dobrze przygotować do tej batalii i przewidzieć na to dużo czasu. Zobacz jak uzyskać odszkodowanie za dziurę w drodze. 

Gdzie skierować wniosek o odszkodowanie za uszkodzenie auta na dziurawej drodze?

Drogi w Polsce są zarządzane na 4 poziomach: autostrady, drogi ekspresowe i drogi krajowe są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, za drogi wojewódzkie odpowiada Urząd Wojewódzki, za drogi powiatowe Urząd Powiatowy, za drogi gminne wójt gminy, burmistrz gminy lub miasta lub prezydent miasta.

Podmioty te mają za zadanie utrzymanie odpowiedniego stanu dróg, regulują to przepisy: Ustawa o drogach publicznych.

Pierwszym etapem jest więc ustalenie, kto zarządza dziurawą drogą, na której doszło do uszkodzenia pojazdu.

Dowody?

Uszkodzenie samochodu na dziurawej drodze powinno być poparte dowodami. Dlatego najlepiej na miejscu zdarzenia od razu zacząć przygotowywać dokumentację. Warto spisać oświadczenie świadków i ich dane osobowe, jeśli ktoś był w pobliżu. Należy również sfotografować dziurę i uszkodzenie samochodu.

Firma ubezpieczająca może stwierdzić brak winy zarządcy drogi i wtedy powyższe dowody mogą się przydać.

Wniosek

Nie ma oficjalnego wzoru wniosku, dlatego przygotowując go należy określić cel złożenia wniosku, okoliczności zdarzenia oraz dokumentację.

Należy załączyć protokół ze zdarzenia (własny lub policyjny), oświadczenia świadków, jeśli takie mamy (wraz z kserokopiami dowodów osobistych) oraz zdjęcia dokumentujące uszkodzenie jezdni i samochodu.

Czas na złożenie wniosku

Jest to 3 lata od dnia powstania szkody.

Kto wypłaca odszkodowanie?

Co prawda drogą zajmuje się odpowiedni zarządca, jednak jest ona także ubezpieczona. Ewentualne odszkodowanie za dziurę w drodze będzie wypłacał więc ubezpieczyciel. Działa to tak samo, jak w przypadku odszkodowania przy wypadku drogowym, gdy odszkodowanie jest wypłacane z OC sprawcy.

Kiedy wniosek nie zostanie uwzględniony?

Odszkodowanie za dziurę w drodze nie zostanie przyznane jeśli jechaliśmy z nadmierną prędkością, ponieważ właśnie to złamanie przepisów mogło spowodować uszkodzenie auta na nierównej nawierzchni drogi.

Również jeśli przy drodze widnieją znaki ostrzegawcze o dziurach w drodze prawdopodobnie nie otrzymamy odszkodowania.

Czy można się odwołać od odrzucenia wniosku o odszkodowanie?

Jak przy dochodzeniu odszkodowania z kolizji drogowych, tak i tu odrzucenie wniosku nie musi oznaczać końca dochodzenia swoich praw. Na kolejnym szczeblu można się zgłosić do Rzecznika Finansowego, gdzie są dwie opcje: wniosek o interwencję lub wniosek o pozasądowe rozwiązanie sprawy.  

To rozwiązanie można zastosować zwłaszcza w sytuacji, gdy nie złamaliśmy żadnych przepisów drogowych, postąpiliśmy zgodnie ze znakami, a mimo to nasz wniosek został odrzucony przez ubezpieczyciela zarządcy drogi.

A jeśli nadal nie uzyskamy satysfakcjonującego rozwiązania możemy skierować sprawę na drogę sądową. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że rozwiązanie tej sprawy może trwać latami.

 

Odzyskiwanie odszkodowań OC: ile można zyskać?

0

Nikt nie chce doświadczyć kolizji czy wypadku samochodowego. Są to zdarzenia wysoce niebezpieczne nie tylko dla naszego mienia, ale i zdrowia oraz życia. Jednak zdarzenie komunikacyjne zdarzają się bardzo często. O ile nie przenoszą znacznych szkód  majątkowych i poszkodowani wychodzą z nich bez większych obrażeń, da się o nich szybko zapomnieć. Należy jednak pamiętać, że za każdy wypadek, kolizje czy stłuczkę można ubiegać się o odszkodowanie. Poszkodowani mogą wystąpić do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie w zakresie uszkodzenia mienia lub/i uszczerbku na zdrowiu. Samo uzyskanie tych odszkodowań nie musi być jednak stratą dla poszkodowanego. Zobacz, co może on zyskać?

Odszkodowania powypadkowe – jakie można uzyskać?

Jeżeli uczestniczyło się w wypadku drogowym, można uzyskać odszkodowanie zarówno za uszczerbek na zdrowiu, jak i za szkodę majątkową, czyli zniszczenie/uszkodzenie samochodu. W tym pierwszym przypadku odszkodowanie z polisy OC sprawcy będzie obejmować zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji np. zakup leków, zabiegi rehabilitacyjne czy zwrot kosztów dojazdu na wizyty lekarskie. W drugim, odszkodowanie za szkodę majątkową obejmuje naprawę pojazdu.

Ubieganie się o te odszkodowania powypadkowe jest stosunkowo proste. Szkodę należy zgłosić telefonicznie do ubezpieczyciela, a następnie dostarczyć mu dowody mówiące, że taka szkoda nastąpiła. Dowodami tymi mogą być notatki policyjne, zdjęcia z miejsca wypadku, oświadczenie sprawcy, zeznania świadków, dokumentacja medyczna, opinia komisji lekarskiej itd. Im więcej dowodów się przedstawi, tym cały proces będzie szybszy i skuteczniejszy. Ubezpieczyciel na wypłatę świadczenia ma 30 dni od dnia zgłoszenia do niego szkody.

Na czym polega uproszczona likwidacja szkody?

W przypadku, gdy brało się udział w zdarzeniu drogowym, które nie wywołało dużych szkód, wina sprawcy jest bezsprzeczna i całe wydarzenie jest dobrze udokumentowane, można zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, ponieważ oszczędza czas poszkodowanego. Cały proces likwidacji szkody opiera się na rozmowie telefonicznej z konsultantem ubezpieczyciela. Do ustalenia wysokości odszkodowania wystarczy jedynie dokumentacja fotograficzna przedstawiona ubezpieczycielowi.

Odszkodowanie oparte na kosztorysie – co można zyskać?

Firmy ubezpieczeniowe często wypłatę odszkodowania opierają na metodzie kosztorysowej. Obejmuje ona stworzenie kosztorysu szkód. Jeśli i twoje odszkodowanie ma być wypłacone na podstawie tej metody, dokładnie przyjrzy się przedstawionemu przez ubezpieczyciela dokumentowi.  Jeżeli masz co do niego wątpliwości, skontaktuj się z niezależnym rzeczoznawca, który go oceni. Firmy ubezpieczeniowe często w kosztorysach: zaniżając wartość roboczogodzin, nie uwzględniając niektórych napraw, stosując amortyzację części samochodowych, czy też obniżają wartość samochodu poprzez stosowanie nieoryginalnych części zamiennych. Każda z tych praktyk jest niezgodna z prawem i poszkodowany może się na nią nie zgadzać, a tym samym ubiegać się o odszkodowanie dodatkowe.

Odszkodowania powypadkowe i po kolizyjne – o co jeszcze można się ubiegać?

Najczęściej poszkodowani występują do ubezpieczyciela o zwrot kosztów naprawy pojazdu i kosztów leczenia. Wielu kierowców zapomina, że z OC sprawcy wypadku czy kolizji można też uzyskać inne świadczenia, które pomogą z poradzeniem sobie ze skutkami zdarzenia komunikacyjnego. Firmy ubezpieczeniowe zobligowane są do zwracania kosztów m.in. za wynajem samochodu zastępczego na okres naprawy własnego (należy pamiętać, że samochód musi być o podobnych parametrach jak nasz, a cena jego wynajmu nie przekraczać średniej w danym mieście), holowanie pojazdu, zniszczone mienie np. telefon komórkowy, ubranie itd. Poszkodowany może ubiegać się także o odszkodowanie za utratę wartości handlowej samochodu.

Na dodatkowe odszkodowanie oraz zadośćuczynienie mogą starać się również osoby, które poniosły szkody osobiste w następstwie wypadku samochodowego. Mogą one wystąpić do ubezpieczyciela z wnioskiem o zwrot kosztów: dojazdu do placówek medycznych, dochodu, który mogłyby osiągnąć, gdyby w trakcie leczenia pracowały, zniszczonych rzeczy, leczenia, rehabilitacji i zakupionych leków, przebudowy i adaptacji swojego mieszkania (w przypadku, gdy w następstwie wypadku poszkodowany stał się inwalidą).

Zgodnie z literą polskiego prawa poszkodowany może liczyć na duże wsparcie pieniężne. Odszkodowania wypłacane z polisy OC sprawcy mają ułatwić mu dojście do zdrowia oraz likwidować powstałe w wypadku straty materialne. Jednak należnych poszkodowanym pieniędzy żadna firma nie wypłaci z własnej woli. Oznacza to, że to sam poszkodowany musi zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do ubezpieczyciela. Jeśli tego nie zrobi, uzna on, że poszkodowany nie jest zainteresowany otrzymaniem należnych mu świadczeń. Dobrze jest pamiętać, że każda prośba powinna być odpowiednio umotywowana i udokumentowana, a także zawierać rozsądne i racjonalne żądania finansowe. Osoby, które samodzielnie nie są w stanie starać się o odszkodowania, mogą skorzystać z pomocy kancelarii prawnych lub firm odszkodowawczych.

 

Co to jest szkoda całkowita i kiedy następuje?

0

Skutkiem wypadku drogowego może być szkoda całkowita, częściowa, a czasem samochód może nie ulec żadnemu uszkodzeniu. Jednak w przypadku doszczętnego zniszczenia auta mówimy o szkodzie całkowitej. Wtedy samochód jest już wrakiem i w żadnym stopniu nie nadaje się do użytkowania.

Czym jest szkoda całkowita?

Szkoda całkowita następuje w sytuacji, gdy naprawa samochodu miałaby być droższa od samego samochodu. Przyjmuje się wartość samochodu na dzień szkody, która jest ustalana w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zazwyczaj szkoda całkowita stanowi ok 70% wartości samochodu, jest to jednak zależne od posiadanej polisy oraz ubezpieczyciela. Starsze samochody mają większą szansę na uznanie szkody całkowitej, ponieważ mogą być trudniejsze w naprawie.

Więcej informacji o naprawieniu szkody znajduje się w art. 363 § 1 Kodeksu Cywilnego, gdzie jest właśnie mowa o tym, że gdyby naprawa była zbyt kosztowna w stosunku do wartości auta to ubezpieczony może żądać jedynie świadczenia pieniężnego.

W przypadku, gdy szkoda ma być naprawiona z polisy sprawcy możesz domagać się naprawy samochodu, oczywiście jeśli jest to możliwe. Tak jak wspomnieliśmy wyżej koszt naprawy nie może być wyższy niż wartość auta, która jest ustalana przez ubezpieczyciela na dzień, w którym zdarzył się wypadek. Wartość samochodu jest poddawana amortyzacji, uwzględnia się roczny spadek wartości.

Jaka jest wysokość odszkodowania przy szkodzie całkowitej?

Przy szkodzie całkowitej wysokość odszkodowania oblicza się według wzoru. Od wartości nieuszkodzonego samochodu przypadającego na dzień wypadku odejmuje się wartość wraku samochodu przypadającego na dzień szkody.

Co zrobić z wrakiem samochodu?

Jeśli została uznana szkoda całkowita samochód można sprzedać. Istnieją firmy skupujące bardzo uszkodzone samochody, wraki, które nie nadają się już do użytkowania. W Internecie można znaleźć adresy takich firm lub uzyskać kontakt w znajomym warsztacie samochodowym. Firma ubezpieczeniowa może również pomóc z wskazaniem miejsca lub osoby, której można sprzedać wrak. Niektórzy ubezpieczyciele sami wystawiają wraki samochodów na sprzedaż.

Może być również ta, że nikt nie chce odkupić samochodu, ponieważ przedstawia on już tylko znikomą wartość. W takim wypadku pozostaje jedynie zezłomowanie auta. Samochody w jednym kawałku zazwyczaj przyjmowane są za darmo.

Również w przypadku złomowania należy pamiętać o formalnościach. Miejsce, w którym będziemy złomować samochód powinno mieć upoważnienie wojewody do wydawania zaświadczeń o kasacji pojazdu, ponieważ właśnie ten dokument jest potrzebny do wyrejestrowania samochodu w wydziale komunikacji – w tym miejscu znajdziesz również listę miejsc, które mają uprawnienia do wydawanie tego typu zaświadczeń.

Oddając samochód do kasacji należy przygotować dowód osobisty, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny pojazdu. Jeśli dowód rejestracyjny zatrzymała Policja, należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie, a jeśli została wydana karta pojazdu to również ją należy przedstawić.

Jeśli samochód był współwłasnością powinieneś przedstawić zgodę drugiego właściciela na kasację. Niestety w wypadkach często giną ludzie, jeśli drugi współwłaściciel nie żyje musisz przedstawić jego akt zgonu. Natomiast jeśli samochód nie jest do końca Twój, jest np. zarejestrowany na bank kredytujący lub firmę leasingową to powinieneś id ich uzyskać odpowiednią zgodę na kasację.

Złomowane samochody powinny mieć również czytelne numery części składowych takich jak: numer VIN lub numer nadwozia, ramy, silnika. Numery powinny się zgadzać z tym, co widnieje w dokumentach.

Jak sprzedać wrak samochodu?

Wrak samochodu można również sprzedać, zwłaszcza jeśli znajdziemy na niego kupca. Najważniejszym elementem podczas sprzedaży jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. Nie ma co liczyć na wysoką cenę, jednak sprzedaż pozwala na zaprzestanie płacenia OC. Sporządzając umowę należy spisać poprawne dane nabywcy i powinien się on zobowiązać do rejestracji pojazdu.

Po sprzedaży wraku należy zgłosić to do ubezpieczyciela oraz do wydziału komunikacji.

Sprzedaż części z wraku?

Z wraku samochodu można również spróbować odzyskać części, których wartość może przewyższyć wartość całego sprzedanego zniszczonego samochodu. Demontażu można dokonać samodzielnie, jednak to, co zostanie z samochodu należy oddać do stacji demontażu pojazdów, a tam za każdy brakujący kilogram musisz zapłacić ok. 10 zł. Zanim więc weźmiesz się za rozbieranie auta na części, przelicz czy czasem nie dopłacisz do tego działania. Części składowe samochodu ważą dość dużo i nie zawsze ich cena sprzedaży będzie przewyższać kwotę, którą trzeba będzie zapłacić na stacji demontażu pojazdów. Sama sprzedaż pojedynczych części może zająć dość sporo czasu.

Pozbyłem się wraku i co dalej?

Po dopełnieniu powyższych działań, zezłomowaniu lub sprzedaży wraku masz 30 dni na zgłoszenie się do firmy ubezpieczeniowej po zwrot nadpłaty z polisy. Jeżeli wykupiłeś ubezpieczenie AC masz prawo do zwrotu kwoty za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

ZOBACZ TEŻ